Op zoek naar gezonde & betaalbare weekmenu’s? Klik hier...

Beginnen met je huis opruimen – hoe begin je?

Struikel je over alle troep in huis en ligt je gootsteen vol met vieze vaat, omdat je er simpelweg geen plek voor kunt vinden? Dan is tijd om je huis op te ruimen - met onze tips kun je direct beginnen!

Billy van der Gaag

Billy van der Gaag

Oprichter van Leukegeit. Vader, gek op eten - schrijft graag over financiële vrijheid, vegan recepten, groen leven & minimalisme.

Volg Billy: Volg Billy op Instagram

Waarom is een opgeruimd huis zo fijn?

  • Al die spullen die je al jaren kwijt was, vind je na het opruimen snel weer terug.
  • Een opgeruimd huis is makkelijker schoon te maken, doordat er geen troep meer in de weg staat.
  • Je bespaart enorm veel tijd met een opgeruimd huis.
  • Een opgeruimd hoofd staat bijna gelijk aan een opgeruimd huis. Het geeft je een heel fris gevoel.

Begin vandaag nog met het opruimen van je huis. Wij nemen je stap voor stap mee om je huis eens lekker op te ruimen. Doe je mee?

1. Pak één categorie per keer aan

Word niet neerslachtig, omdat je vandaag vol goede moed je hele huis van onder naar boven wilde gaan opruimen. Je huis opruimen is namelijk een hels karwei als je dit in slechts één dag wilt doen. Zeker als je het al een lange tijd steeds weer hebt uitgesteld. Vandaar dat het advies dan ook is om je opruimsessie te verdelen per categorie en dit over meerdere dagen te verspreiden. Dit heeft bovendien een aantal heel bijkomstige voordelen:

  1. Je wordt iedere keer weer opnieuw beloond als je een categorie hebt opgeruimd.
  2. Een minder overweldigd gevoel, omdat je het opruimen in sessies verdeelt.
  3. Het kost je een stuk minder energie.

En daar doe je het tenslotte voor toch? Om jezelf een schouderklopje te geven, en ook een beetje omdat een opgeruimd huis je zoveel rust en vrijheid geeft dat je er iedere dag weer van zult genieten.

Ben je toch in een ADHD-bui en wil je je huis vandaag eens snel opgeruimd hebben? Lees dan zeker ons eerdere artikel met razendsnelle opruimtips.

2. Pak alles wat los en vast zit

Nu je hebt besloten om één categorie op te gaan ruimen, dan is het tijd om álles wat in deze categorie zit erbij te pakken. Heb je ervoor gekozen om je kleding voor eens en voor altijd uit te mesten, pak dan alle kleding bij elkaar (inclusief beddengoed, schoenen en handdoeken).

3. Maak vervolgens van alle spullen een duidelijke keuze

Een keuze maken tussen welke kledingstukken je wilt houden en welke je weg wilt doen is niet zo moeilijk. Twijfel je nog tussen een bepaalde broek, bedenk dan of je de broek het afgelopen jaar met plezier hebt gedragen. Zo niet, hup in de zak van max!

Ben je alle spullen die een emotionele waarde hebben aan het verzamelen (oude schoolfoto’s, kandelaar van je overleden grootouders), dan kan dit een stuk lastiger zijn. Pak in ieder geval dus alles bij elkaar.

Ik heb van vroeger nog een klein stapeltje schoolspullen, maar heb het beperkt tot enkele schriftjes en plakboeken. Ik vind één schriftje met al die taalfouten al meer dan genoeg – ook voor mijn zelfvertrouwen overigens.

In alle gevallen geldt dat je met vaak 90% iemand anders heel blij kunt maken met jouw afgedankte spullen. Doe iemand die ook nodig moet opruimen een lol en sla ze deze uitdeelronde een keer over. Dat scheelt ze bij hun opruimsessie een hoop tijd. 😉

  • Kleding die je niet meer draagt kun je weggeven aan iemand in je omgeving of in de zak van max stoppen.
  • Boeken die je niet meer leest kun je heel simpel tweedehands op bol.com verkopen.
  • Marktplaats blijft een ideale plek om spullen weg te doen.
  • Taalschriften uit de 5e klas door de papierversnipperaar halen en nooit meer aan terugdenken.

4. Zet alle spullen terug op de juiste plek

Heb je dus besloten dat je bepaalde spullen écht wilt houden, bedenk dan direct de plek waar je het wilt hebben. Kleding hoort duidelijk terug in de kledingkast, maar geef alles een duidelijke plek zodat je partner weet waar hij of zij alles moet terugleggen. Dit is direct het moment om iets een nieuwe plek te geven.

5. Houd minder spullen dan je nu hebt

Dit is de belangrijkste tip – Zorg dat er meer spullen je huis uitgaan, dan dat er binnenkomen. Klinkt logisch, maar het is niet altijd makkelijk. Als je door de winkelstraat loopt word je vaak toch nog verleid om impulsaankopen te doen. Kijk of je jezelf hiervoor kunt behoeden, want wat voegen al die spullen toe aan je leven?

Geef jezelf de regel dat voor iedere nieuwe aanschaf er minimaal 2 spullen je huis weer verlaten.

Maak je leven simpel & begin nu écht met opruimen

Minimaliseer je spullen en maak je leven simpel – met dit handige stappenplan voor een simpeler leven.

Met behulp van de online minimalisme cursus van onze grote zus soChicken bouw je stap voor stap aan een leven dat draait om voldoening, vrijheid, plezier en eenvoud.

Leef simpel en ongehaast en richt je op de dingen die jij leuk en belangrijk vindt.

Lees meer en schrijf je direct in…

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

16 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Tante Nurjen

    Het is ZO moeilijk voor me. Ik begin elke keer weer en straik weer vandag ga ik het weer proberen. Mijn zoon die heelveel geduld met me heeft komt me later helpen doet ie altijd MAAR soms gaat het gewoon niet.Ik heb jullie artikel gelezen en zag een heleboel gelijkheden net als ik heb om op te ruimen net als; vandaag de gang en een beetje de woon kamer.God help me dit is al acht jaren zo, na mijn scheiding en verhuizing leef ik in dit meuk.Ik schaamde me verschrikkelijk over vooral als de dokter moest komen, als ik mijn hart problemen kreeg en vak met de ambu naar de ziekenhuis moest. Maar ik moest het kwijt soms willen fam. helpen maar dan willen ze alles weg gooien en dan wil ik niet meer dat ze komen helpen want, voel ik me in een hoek gezet.

  2. 🐐 Ineke

    Tante Nurjen,
    Vraag bij de Gemeente of ze je via de WMO kunnen helpen.

  3. 🐐 Moon

    heb je een scanner?
    op een usb stick passen 1000en foto’s
    de mooiste foto’s bewaar je of als je ze toch ingescand hebt afspelen op een digitale fotolijst
    kan je de rest gewoon weg doen

  4. 🐐 Dydah

    Ik maak de stapjes nóg kleiner. Per ruimte neem ik drie keer per week 1 onderdeel om op te ruimen. Dus 1 plank of 1 laatje. Pas als die ruimte klaar is ga ik over naar de volgende ruimte. Spullen die nog goed zijn geef ik weg via de diverse Facebook groepen die er zijn. Ook nog leuk voor de contacten.

  5. 🐐 Hennie

    Hallo Billy,
    Door Jelle en jou ben ik op de goede weg. Een opgeruimd huis en aders denken en ontspannen.
    Nu heb ik nog een hele grote klus te gaan ,wat ik steeds op pak en weer uitstel en weer weg moffel .Dat zijn foto,s.Duizend en nog wat .Weg gooien ,zonde ,familie geven zonde,kijk ik er naar haast nooit .Drie keer een meter albums. Twee tassen van vakantie reizen wat moet worden ingeplakt,maar geen zin in heb. Twee dozen vol. Jammer om weg te doen. Waarom wel alles zonder zorgen opruimen en daar niet toe komen.

  6. 🐐 M

    Tante Nurjen, in welke omgeving woont u? Ik doe bij klanten naast de schoonmaakwerkzaamheden ook andere taken. Dit doe ik in overleg met de klant. Meestal maken we bv. een schema en een aantal opruimafspraken.

  7. 🐐 Elise

    Huur een kraam bij een winkel van Jouw Martktkraam. Er zijn inmiddels 35 winkels door heel Nederland. Verkoop je spullen, de opbrengst is helemaal voor jou!

  8. 🐐 Juultje

    ‘n bestemming zoeken voor je overtollige spullen is op jullie manier nogal tijdrovend :-).
    breng ALLES naar de Kringloopwinkel. wel eentje met een goed doel natuurlijk.

  9. 🐐 Mink

    Als je moeilijk iets afmaakt, steeds afdwaalt geef jezelf dan steeds een taak, die je eerst miet afronden.
    Tip 2 maak er een spel/ uitdaging van om wanneer je een ruimte verlaat in huis, het net iets netter achter te laten dan toen je binnenkwam. Pas op tip 1 en 2 kan je niet tegelijkertijd doen.
    Tip 3 voor de zorgzame types met verbeeldingskracht: die net alsof je het huis van een ander schoonmaakt on diegene te verrassen…
    Soms moet je vindingrijk zijn om iets wat saai is wat uitdagender te maken.
    Je kan ook steeds proberen in 10 minuten zoveel mogelijk te doen.

  10. 🐐 Jacqueline

    Over de kringloopwinkels: Bij mij in ‘s-Hertogenbosch zijn ze heel erg kritisch en nemen zd e ht niet alles aan! Je moet betalen als je grof vuil stort, misschien ligt het daaraan. Dat ze heel veel aanbod krijgen. Ik doe gebruikte kleding in de kledingcontainer. Boeken gaan in de ruilkast van het wijkcentrum.

    Persoonlijk vind ik het heel tijdrovend: naar de kringloop, spullen op marktplaats zetten en dat bijhouden, of op ‘gratis op te halen’, rond te vragen wie het hebben wil, uitzoeken waar ik met mijn spullen naar toe kan. Facebook heb ik niet en wil ik niet, ook dat kost me teveel tijd. Er is wel een weggeefwinkel in de buurt, maar die heeft dan weer openingstijden als ik werk.

    Toen ik ging verhuizen heb ik de Vincentiusvereniging gebeld en toen ze kwamen, namen ze alleen de luxaflex mee.

    Dus helaas verdwijnen veel overtollige spullen nu in de container en in het grof vuil. Het is geen onwil, maar als ik heb opgeruimd dan wil ik de overbodige spullen zo snel mogelijk mijn huis uit hebben. En niet de schuur vol met allerlei dozen voor allerlei goede doelen.

    Eerlijk gezegd geeft me dat meer rust.

    Delen meer mensen deze ervaring? Of hebben zij andere oplossingen?

  11. 🐐 Ricky

    Je afgedankte kleding kan je ook inleveren bij H&M. Zij zoeken er een goede plek voor zodat je kleding opnieuw gedragen of gerecycled wordt. In ruil krijg je een kortingsbon van H&M. Kan je dan mooi die ene basic van kopen die je met alles kan combineren (of gewoon iets wat je leuk vindt en nu met korting kunt kopen…)

  12. 🐐 Natascha

    Ik geef mijn overbodige kleding en bv spelletjes aan de kledingbank, dit is zo hard nodig!!! Mensen die de gevonden voorwerpen af gaan om zo aan kleding te komen omdat ze daar geen geld voor hebben bijvoorbeeld…..Ben daar vrijwilliger van geweest en het is schrijnend met de armoede hier in Nederland. En het zijn echt niet alleen de mensen met een uitkering, ook mensen met een baan!!!

  13. 🐐 Esther

    Ik ben ook weer begonnen 🙂 woon na de scheiding in prachtig, maar wat kleiner appartement. Altijd aan t stoeien met slimme opbergruimte, tot ik besefte dat ik mijn tijd veel beter kon besteden met opruimen dan met het zoeken naar andere opbergmogelijkheden.
    Heb het in kleine stapjes aangepakt. Eerst mijn kledingkast, gekeken wat er echt weg kon, 2 vuilniszakken vol, direct weggebracht. Twijfel kleding, deze met hangertje achterstevoren in de kast gehangen, hangt ie over half jaar nog steeds zo ? Weg ! “Reserve” beddengoed ? WEG, oude handdoeken WEG. Dit ook allemaal gelijk weggebracht. Daarnaast schoenen, zelfde gedaan, kapot ? WEG, twijfel ? Onderop in schoenenkast gezet, staan ze daar over half jaar nog ? WEG. Sommige dingen hadden misschien nog prima geweest voor kledingbank oid, maar heb net mezelf de 1 nieuw 2 weg regel afgesproken, dan bijhouden en goede dingen wel naar de kledingbank brengen.
    Als ik dat nu moet doen, dan ken ik mezelf, en liggen de zakken met weer enige tijd in de gang

  14. 🐐 Hella

    Ik heb mezelf voorgenomen om op elke dag dat ik níet werk, één ding(etje) te doen. Al is het maar één keukenlade.
    Heel vaak, als ik dan toch bezig ben, pak ik er nog een tweede klusje bij.
    Zo staan mijn keuken- en kledingkasten er weer patent bij. Voor maandag: één gangkast. Zo is het te overzien en is de drempel om te beginnen niet zo hoog!!
    Succes!

  15. 🐐 Lies

    Door de Coronacrisis ben ik mijn ritme en structuur in het huishouden volledig kwijt. Omdat ik in de zorg werk heb ik meer dan 200 overuren opgebouwd in 2020. Volgens mij is dat de grote reden
    Op de feestdagen kan ik de hoognodige brandjes blussen maar in wat ik wens slaag ik niet. Ik start eke dag met nieuwe moed. Ik hoop dat ik 2021 mijn overuren kan opnemen zodat er weer tijd komt om mijn huishouden
    terug op de rails te zetten. Alles vraagt tijd 😷😅😉
    Heel veel goede moed en laat ons allen volhouden, want voor ieder is het lastig in zijn specifieke situatie…. Samen op weg naar beterschap😘

  16. 🐐 anne

    Lieve tante Nurjen, God helpt wie zichzelf helpt.
    Zo doe ik het:
    Pak een strijkplank of een hoek van de tafel, leg daar spullen op van een klein stukje plank of kast, aanrecht, grond of iets anders.
    Dat is je taak voor vandaag. Maak de plek schoon, en maak alles schoon wat je terugzet.
    Kleding in de was. Alles waar je afstand van kunt doen in een vuilniszak en hupsakee direct weggooien vóór je in de verleiding komt om het weer terug te zetten.
    Als je snel moe wordt zet je de eierwekker op 15 minuten, of wat je aankunt.
    Elke keer een heel klein beetje helpt op den duur heel veel. Zing erbij, een mooi lied geeft moed.
    En heb jezelf lief, je doet je best, het komt allemaal goed! Anne.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate