4 dingen die ik merk nu ik (zo goed als) geen zuivel meer neem

Billy van der GaagNu ik bijna geen zuivel meer eet merk ik de nodige veranderingen in mijn lichaam. In dit artikel deel ik mijn ervaringen wat ik merk nu ik zuivel zo goed als verbannen heb in mijn eetpatroon.

Geen zuivel meer

Als je me zeven jaar geleden had verteld dat ik nu geen vlees en vis meer zou eten, dan had ik je vast niet geloofd. Ditzelfde geldt ook voor melk, yoghurt, room, eieren en kaas. Alhoewel ik af en toe nog weleens zuivel eet, merk ik dat mijn behoefte hierin steeds minder wordt.

Zoals aan veel dingen is er ook een eind gekomen aan mijn geitenkaasverslaving. Een paar jaar geleden was ik echt in de ban van geitenkaas. In een salade, op een broodje, door de risotto – waar dan ook, als er maar geitenkaas doorheen zat. Ik denk dat ik er op een gegeven moment gewoon teveel van heb gegeten, want inmiddels ben ik op geitenkaas rantsoen en is het in de horeca vaak het laatste wat ik bestel.

Laat ik voorop stellen dat ik me er goed bij voel om bijna geen zuivel meer binnen te krijgen. Ik merk dat mijn lichaam er goed op reageert. Vandaar dat ik 4 dingen wil delen die ik bij mezelf merk nu ik bijna geen zuivel meer neem. 🐮

1. Makkelijker afvallen zonder zuivel

Dit zal voor iedereen anders zijn, maar nu ik bijna geen zuivel meer eet blijf ik echt veel makkelijker op gewicht. Dit heeft ook te maken dat ik geen vlees meer eet, maar ik ben er ook zeker van dat kaas, melk en eieren de boosdoener waren dat ik altijd net een paar kilo teveel woog dan ik wilde.

Zonder er vaak over na te denken krijg je op een dag de nodige zuivelcalorieën binnen. Een aantal onnodige calorieën die ik voorheen nog wel eens binnen kreeg:

  • een pizza bedekken met geraspte kaas – nu bedek ik een pizza op het laatst vaak met wat plakjes avocado.
  • op een verjaardag, feestje of borrel zet ik naast de meer ongezonde borrelhapjes ook snackgroente neer met een bakje hummus.
  • Af en toe lunch ik met een tosti zonder kaas (er zijn genoeg kaasvrije tosti’s te bedenken).
  • Na het avondeten heb ik vaak nog wel eens trek. Nu kies ik steeds vaker voor een bakje met diepvriesfruit.
  • Melk in mijn koffie is altijd met haver- of amandelmelk (💛 haverlatte).
  • Slagroom blijft alleen moeilijk – want als er ergens een puntje appeltaart ligt, dan wel graag met slagroom. 😉

2. Geen acne

In mijn jeugd at ik iedere dag wel één of meerdere boterhammen met kaas, samen met een groot glas melk. Hoewel ik in mijn puberteit ook te maken kreeg met hormonale veranderingen, was ik er destijds niet van overtuigd dat zuivel me ook acne kon bezorgen.

En hoewel die veranderingen in mijn lichaam plaatsvonden, had (en heeft) zuivel bij mij een heftige werking. Ik merk dat als ik veel zuivel heb gegeten, dat ik meer last kreeg van acne.

En dus beperk ik mijn zuivelinname tot een minimum – en eet ik thuis meestal plantaardig. In de horeca of bij vrienden en familie ben ik wat makkelijker (ook omdat ik kaas gewoon zo lekker vind).

3. Geen slijmmond meer

Ik merkte aan mezelf dat ik na het drinken van bijvoorbeeld een cappuccino (met koemelk) meer slijm in mijn mond kreeg. Ditzelfde geldt als ik een ontbijt nam met yoghurt – kort hierna merkte ik dat er meer slijm ontstond in mijn mond.

En als ik de nodige websites hierover bezoek merk ik dat zuivelproducten naast het extra produceren van slijm ook ademhalingsproblemen en keelirritatie kunnen veroorzaken. Nog een goede reden voor mij om geen koemelk of yoghurt meer te nemen.

4. Prikkelbare darm van zuivel

Heel af en toe krijg ik nog wel eens last van een prikkelbare darm. Dit kan bij mij óf met stress te maken hebben óf met het eten van (te)veel zuivel. En als ik me dan bedenk dat ik diezelfde dag nog veel kaas heb gegeten, dan weet ik ook direct weer waarom ik dit beperk.

Zuivelproducten zijn een enorme prikkel om de darm prikkelbaar te krijgen. Heb je zelf regelmatig last van je darmen? En veel buikpijn? Eet dan eens een paar weken geen zuivel (kaas, yoghurt, kwark, melk – dit soort dingen), hopelijk helpt het.


Ik vind het soms echt wonderbaarlijk wat een eetpatroon met een lichaam kan doen. Bij mij heeft zuivel een aantal belangrijke negatieve effecten, waardoor ik het niet heel vaak meer eet. Zo af en toe laat ik mezelf gaan en gaat het de ene keer goed en de andere keer wat minder.

Wat voor werking heeft zuivel op jouw lichaam? Of merk je hier niets van?

14 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Anique

    Ook voor asthma patienten kan het nuttig zijn om eens een tijdje geen zuivel te eten.
    Mede door de slijmvorming in het lichaam door melkproducten.

  2. 🐐 Sarrah

    Inderdaad veel darm klacht bij wel keer gebruiken van zuivel.
    Slagroom heb je klopbaar op sojabasis (als je het verdraagd 😉)
    Veel minder last van Astma en eczeem als je zuivel 100% laat liggen.
    Eieren zelf geen problemen bij ervaren. Maar gebruik ik ook niet meer dagelijks.

  3. 🐐 kaat

    ik ben ook zo goed als gestopt met zuivel, eet ook geen vlees/vis. Probleem is dat ik 4 kilo afgevallen ben en nu 1,5 kilo ondergewicht heb. (BMI) Die kilo’s krijg ik er niet meer bij. Eet zo veel mogelijk, maar het lijkt een onmogelijke opgave om er nog wat gewicht bij te krijgen. Ben een beweeglijk type, dat schijnt dan nog extra lastig te zijn. Baal echt ontzettend van mijn lage gewicht, maar kom niet terug op mijn besluit. Het bevalt mij eigenlijk ontzettend goed.
    Iemand nog nuttige tips, Sporten heb ik geen zin in, met mijn spieren is niks mis. Ik wil een laagje vet 😉
    Nog een lekker receptje: smeer op brood tahin (zonder zout) snipper héél fijn één of twee teentjes knoflook hier over. Daarover een paar plakjes tomaat en wat grof gemalen Himalaya zout. Smullen maar, Tahin is rijk aan calcium. Tahin(zonder zout) is ook lekker met banaan.

  4. 🐐 Jacq

    @Kaat van sporten kom je juist aan ook al is er niks met je spieren je wordt door de ontwikkeling van de spieren wel zwaarder💪🏻
    Ik heb geen last van zuivel ik vind het prima voor de stoelgang ik eet 1x op een dag zuivel meestal Griekse yoghurt als ontbijt en dat varieer ik met fruit, noten, lijnzaad etc wat er maar in huis is.

  5. 🐐 Jeannine Cristens

    Geen zuivel producten , geen vlees , wat blijft er nog over om te eten ? Alleen groenten en fruit ?

  6. 🐐 Billy

    Hi Jeannine, er is genoeg te eten hoor zonder zuivel en vlees te eten. 🙂 In de supermarkt vind je tegenwoordig naast koemelk een hele rij aan plantaardige varianten (zoals haver-, amandel-, soja- en cashewmelk). Vlees kun je makkelijk vervangen voor een vleesvervanger, tofu, tempeh of door peulvruchten te eten. Op mijn site heb ik al veel (makkelijke) recepten gemaakt zonder zuivel én zonder vlees: https://leukegeit.nl/tips/vegan

  7. 🐐 Henneke

    Hi Billy,

    Laatst zag ik op een site het recept voor ‘slagroom’ van kokosmilk: van een blikje kokosmilk neem je alleen the creme (het waterige gedeelte kun je gebruiken om rijst in te koken of in een curry).
    Twee teaspoons vanille essence en vier teaspoons maple syrup, met de mixer of garde kloppen en in de koelkast bewaren.
    Zelfs mijn man (very old fashion eater) vindt het een zeer goed alternatief voor slagroom!

  8. 🐐 Marleen

    Billy uw voedingsadvies heeft betrekking op u zelf. Het al dan niet eten en/of drinken van melk en de afgeleide producten zoals kaas moeten door een bekwame diêtiste samengesteld worden samen met de geneesheer -specialist. Ik hield méér van de huishoud tips en de schoonmaak tips van uw vorige programma.
    Marleen

  9. 🐐 Billy

    Hi Marleen, dat mag uiteraard. Ik vind zelf de afwisseling tussen de artikelen erg fijn om te doen. Dit geeft me wat meer vrijheid om te schrijven over dingen waar ik mee bezig ben. 🙂 In het artikel geef ik ook aan wat ik er zelf van merk nu ik bijna geen zuivel meer neem.

  10. 🐐 Nellie

    Hallo Billy. Wij eten kaas .maar dan vegetarisch gestrempt en wij drinken amandel of alpro. En over mijzelf .Ik voel me prima .er is genoeg om te eten. Gewoon proberen succes voor wie het probeerd

  11. 🐐 Sonja

    Wat jammer dat je geen koemelkproducten verdraagt. Melk is een Nederlands kwaliteitsproduct, regionaal geproduceerd, en streng gecontroleerd. Misschien verdraag je wel kamelen- of paardenmelk? (ook uit Nederland) dat heeft elk geval minder kilometers gemaakt dan kokos- amandel- of soja plantensap.

  12. 🐐 Marga

    Het is even wennen, maar er zijn zoveel alternatieven (gewoon bij Jumbo en AH) te koop! Er schijnt zelfs al vegan kaas te zijn maar die heb ik nog niet in de supermarkt gespot. Zal ook wel spoedig komen. Het niet gebruiken van zuivel zorgt ook voor een veel betere/diepere slaap. Maar dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk. Ik denk dat het je “beter” voelen met name zit in het niet meer ongevraagd consumeren van hormonen/medicijnen etc. die koeien/geiten/kippen toegediend krijgen.

  13. 🐐 Laura

    Hallo Billy, ik eet zelf geen yoghurt en drink geen melk. Ik merk dat mijn psoriasis daarop reageerd. Kaas eet ik wel, omdat ik dat echt heel lekker vind.en merk aan mijn huid niet heel veel verschil.
    Minder vlees lukt me wel, stoppen niet. Ik eet wel kip, ook omdat ik dat zo lekker vind.

  14. 🐐 Mirella

    Sinds ik geen zuivel meer eet (dat waren al niet veel soorten, slechts Griekse yoghurt zo nu en dan en kaas) heb ik geen last meer van mijn darmen. Ik kreeg van yoghurt enorme darmkrampen. Bovendien ben ik al een paar jaar elke dag smoothies aan het drinken en dit heeft mijn darmen een enorme gezondheidsboost gegeven. Vlees en vis eet ik nog sporadisch, maar verder voor mij zoveel mogelijk onbewerkte plantaardige voeding.

Mekker je gezellig mee?

Navigate

Begroting maken in Excel

Wil je eenvoudig een overzicht maken van je inkomsten & uitgaven? Download dan hieronder dit gratis Excel bestand om je op weg te helpen.
Meer dan 32.500 lezers gingen je voor!

We sturen geen spam en je gegevens blijven tussen ons. Om de week zullen we je ook onze gezellige nieuwsbrief sturen.