Vegan lunchinspiratie om jezelf te verwennen

Billy van der GaagHoe maak je een heerlijke, makkelijke en ook nog eens plantaardige lunch zonder te lang in de keuken te staan? In dit artikel deel ik de nodige vegan lunchinspiratie om jezelf te verwennen.

🐐 Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Becel.

Mijn lunch in de loop der jaren

Als kind at ik als lunch meestal twee boterhammen met pindakaas of een beschuitje met hagelslag. Dit afgewisseld met boterhamworst, palingworst of ander soort worst, waar ik de naam niet eens meer van kan herinneren. Gortdroog als ik er nu aan terugdenk, een boterham zonder boter. Als kind vond ik dit maar niks, maar goed. Niemand in het gezin at boter op hun brood, dus dan deed ik het ook niet. 🤷🏼‍♂️

Er zijn inmiddels de nodige jaren verstreken en hierbij is ook mijn eetpatroon enigszins veranderd. Zoals je weet ben ik thuis zo goed als plantaardig gaan eten en zijn de maaltijden die ik eet ook een stuk gezonder geworden. Tegenwoordig eet ik voor de lunch regelmatig een salade, een kliekje van de dag ervoor of gewoon lekker een paar boterhammen. Want ja – brood blijf ik gewoon heel erg lekker vinden. En zelfs met zo’n grote pot pindakaas in huis, willen mijn smaakpapillen af en toe wat meer variatie op mijn brood.

Thuis eet ik dus zo goed als vegan – met als voornaamste reden het dierenleed en om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan. Het lijkt misschien alsof je beperkt bent in je keuzes als je een vegan lunch wilt maken, maar dat valt echt heel erg mee. Een paar weken geleden deelde ik een aantal tips om milieubewuster door het leven te gaan. Eén van de tips was om een dierlijk product zoals roomboter te vervangen voor een plantaardige margarine. Een conclusie uit het eerdere artikel was dat niet alleen de vee-industrie belastend is voor het milieu, maar dat zuivelproducten ook een flinke impact op het milieu hebben.

Als ik naar mezelf kijk, denk ik dat de plantaardige margarine van Becel een bewuste keuze is voor het milieu en voor m’n lijf (het bevat Omega 3 en Omega 6). Het maakt het voor mij weer iets makkelijker om vegan te eten.

beschuit met hagelslag

In de meeste supermarkten kun je tegenwoordig van vele producten wel een vega(n) variant vinden. Denk eens aan een boterham met een plakje boterhamworst of filet american en paté. Van bijna alle producten is inmiddels wel een vega(n) variant te vinden.

Naast al die vegetarische vleesvervangers zijn er toch talloze dingen die je op je brood kunt doen. Het leven mag af en toe echt best wel wat meer een feestje zijn. Vandaar dat ik mijn creativiteit heb losgelaten om je van de nodige vegan lunchinspiratie te voorzien.

Al deze recepten zijn zoals gezegd plantaardig. Zo heb ik bijvoorbeeld bij de pannenkoeken de melk en eieren achterwege gelaten. Het brood of beschuit heb ik besmeerd met een laagje van de eerder genoemde plantaardige margarine (in plaats van roomboter) om er voor te zorgen dat het beleg makkelijk op het broodje of beschuit blijft liggen. 👨🏼‍🍳

1. Vegan pannenkoeken

Pannenkoeken zijn altijd een goed idee. Je kunt natuurlijk een voorgemengd pak kopen, maar zelf het beslag maken is zo gedaan. Deze vegan pannenkoeken (dus zonder melk én ei) maken je lunch net even wat meer gevarieerd.

Wat heb je nodig voor 3 pannenkoeken?

  • 130 gram bloem
  • 100 ml water
  • 70 ml plantaardige melk
  • ½ eetlepel olijf- of zonnebloemolie
  • snufje zout

Meng alle ingrediënten in een kom door elkaar met een garde. Giet wat olie of plantaardige margarine in de pan en bak hier de pannenkoeken in. En voila – opeens eet je gewoon pannenkoeken tijdens de lunch.

De pannenkoeken heb ik bedekt met een laagje pindakaas, plakjes banaan en wat pure chocolade. Deze variatie heb ik vroeger ooit geleerd op een kinderfeestje en dit blijft zo nu en dan een guilty pleasure.

Waarschijnlijk heb je net als ik aan één pannenkoek wel voldoende. Je wilt natuurlijk ook nog wat groen binnenkrijgen. Dus terwijl je het resterende beslag afgedekt in de koelkast zet, kun je mooi nog even een hapje bladspinazie uit die grote zak pakken. “Boeeeeeeee – ik ben toch geen koe?”🐮

vegan pannenkoeken

2. Beschuitje met verse aardbeien

Een beschuitje als lunch of als ontbijt – wat maakt het uit. Zolang je maar een lekkere topping hebt op je beschuitje vind ik alles goed. Nu het hoog zomer is, vind ik het heerlijk om een beschuitje te beleggen met verse aardbeien, eventueel met een snufje kaneel. Heel eenvoudig, maar oh zo lekker en zonder dierlijke producten.

3. Boterham met basilicum(olie), avocado en spinazie

Ik hou van groente op een boterham. Liefst gegrild of anders rauw. De boterham bedek ik voor de romigheid graag met een laagje hummus of met een olie (zoals de extra vierge olijf- en basilicumolie spread van Becel, deze is ook 100% plantaardig) en bedek de boterham vervolgens met wat verse bladspinazie en avocado. Beetje peper en zout erover en niks meer aan doen.

lunchinspiratie

boterham met avocado

4. Gegrilde appeltaart boterham (met pindakaas)

Dit kan haast niet kloppen, ik hoor het je denken. Vreemd genoeg is dit recept ontzettend lekker. Wat het precies is? Eigenlijk heel simpel: het is een soort appeltaart tussen twee boterhammen, en dan ook nog met pindakaas. Het heeft wel iets weg van een tosti.

Hoe ga je te werk voor 2 tosti’s? Besmeer 4 boterhammen aan één kant met een dun laagje pindakaas. Snijd een appel in dunne plakjes en beleg 2 boterhammen met de plakjes appel. Strooi er een beetje suiker en kaneel over en leg de andere boterham erop.

Smeer een laagje margarine aan de buitenkant van de boterhammen en grill de appeltaart tosti’s in een koekenpan aan beide kanten. Het is misschien niet de meest gezonde optie, maar dit is serieus zo lekker.

Zoals ik in het vorige artikel al aangaf wordt bij de productie van 1 kilo kaas wel 510 kilo CO2 uitgestoten, bij een appel is dit maar 35 kilo CO2. Naast dat deze appeltaart boterham dus ontzettend lekker is, ben je dus ook lekker duurzaam bezig. 🙂

appeltaart boterham

Ik denk dat ik je zo wel de nodige inspiratie heb gegeven wat je op je brood (of pannenkoeken) kunt doen tijdens de lunch. Ik hoop dat ik je hiermee ook een beetje heb kunnen laten inzien dat een plantaardige lunch verrassend, lekker én soms ongezond kan zijn.

Wat is jouw guilty pleasure op brood?

9 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Laura

    Billy, bedankt voor dit artikel!
    Een verzoekje: Zou je voortaan bovenaan een artikel kunnen zetten dat/wanneer het artikel voortkomt uit een samenwerking, in plaats van onderaan? Dat leest lekkerder en ik weet zeker dat iedereen nog steeds gewoon het artikel leest. 🙂

  2. 🐐 J

    Wat een fantastische recepten!!
    Dank je wel!!

  3. 🐐 Billy

    @ J, dankjewel! Leuk om te horen! 😄

    @ Laura, thanks, graag gedaan! Het is aangepast, ik wilde het sowieso al boven het artikel plaatsen, maar ik was het compleet vergeten. Thanks voor de reminder! ✌🏻😄

  4. 🐐 Saar

    Die appeltaart tosti 😍 😍 dankjewel voor al je inspiratie.

  5. 🐐 Anita

    Ik gebruik alleen nog roomboter om gesmolten over de aardappeltjes te gieten. Mijn guilty pleasure! Weet iemand daar een goed vegan alternatief voor? En dan niet die viezigheid uit zakjes in de super. Kom maar op met die tip 🤗

  6. 🐐 LEO uit Antwerpen

    Wat wij als kind al aten, en ik nog steeds lekker vind:
    1. Plet aardbeien met een vork. Doe er wat zoet aan toe (suiker, vloeibare honing, …). Neem een plak volkorenbrood. Doe de geplette aardbeien erop en eet met mes en vork (want door het sap wordt het brood snel wak).
    2. Als kind verdroeg ik geen havermout ‘s morgens. Een kinderarts gaf mijn moeder de raad om mij ‘s morgens twee sneetjes volkorenbrood te smeren en een appel (type jonagold) eventjes te wassen en met schil en al te raspen. Dat ging op de boterham. Ik doe dat soms nog en ik moet zeggen dat dit soort ontbijt me gaande houdt tot de middag.

    Nu kan ik wel havermout eten en ik doe er vaak een banaan doorheen of wat blauwe bessen of in de zomer aardbeien. Ook dat gaat tot het middaguur mee zonder dat ik trek heb ik wat anders.

  7. 🐐 Nicolas

    Dank voor speelse inspiratie!
    M.i. ontbreekt suggestie nr 4…, of klopt de nummering niet?

  8. 🐐 Billy

    Graag gedaan Nicolas, blij dat je er door geïnspireerd raakt. 🙂 Nummering klopte inderdaad niet, het is aangepast!

  9. 🐐 saskia

    Probeer eens tahin (sesampasta) ipv pindakaas 😀

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate