5 gezonde en simpele schoollunches

De boterham met pindakaas is natuurlijk lekker snel en altijd goed, maar wat variatie zal je kind zeker waarderen. Beleg de pindakaas bijvoorbeeld met plakjes banaan en vervang het standaard volkoren brood door speltbrood. Met de volgende 5 lunchtips wordt de lunch voor je kind een gezonde, maar simpele verassing!

🐐 Dit artikel is geschreven door Daphne.

1. Verstop plakjes groente en fruit

Twee ons groente en twee stuks fruit per dag, luidt de slogan. Omdat het in de praktijk moeilijk is om je kind voldoende groente en fruit te laten eten, kun je plakjes tussen de boterham verstoppen. Wat dacht je van pindakaas met banaan, een broodje kaas met tomaat en een heerlijk broodje eiersalade met komkommer? Naast dat het gezond is, geven de plakjes groente en fruit net wat meer bite en frisheid aan een standaard broodje.

2. Pasta leftovers voor de volgende dag

Gisteravond een lekkere pasta gegeten, maar heb je nog wat over? Bewaar de macaroni (of een andere soort pasta) zonder de saus en zet het in de koelkast. De volgende dag kun je stukjes groente (tomaat, komkommer, courgette enz.) of fruit (appel is heerlijk) toevoegen. Een hard gekookt eitje of stukjes gerookte kip zijn ook een lekkere toevoeging. Met een pastasalade kun je alle kanten op, dus voeg de dingen toe die jouw kind lekker vindt.

3. Een tortilla tijdens de lunch

Vervang de boterham door een tortilla. Een tortilla ziet er feestelijk uit en heeft net een andere smaak dan een plakje brood. Beleg de tortilla bijvoorbeeld met roomkaas, zalm en wat ijsbergsla en rol hem op. De belegde tortilla kun je vervolgens in stukjes snijden of lekker uit de hand eten.

Er zijn nog veel meer combinaties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan gerookte kip met stukjes tomaat en sandwichspread of stop de tortilla vol met stukjes aardbei, banaan, sinaasappel, peer enz.

4. Multifunctioneel: eieren

Eieren zijn gezond: ze bevatten veel eiwitten die er voor zorgen dat je hersenen en lichaam goed functioneren. Daarnaast zijn eieren vullend, waardoor je minder snel weer honger krijgt.

Het ei kun je hard koken, in stukjes snijden en op je boterham doen, maar een koud gebakken ei is ook lekker voor de lunch. Kluts je ei goed door elkaar en voeg kruiden en specerijen toe. Het gebakken ei kun je op een bolletje doen. Tijdens de lunch is het gebakken ei natuurlijk koud, maar nog steeds heel lekker!

5. Pannenkoeken, de favoriet van ieder kind

Wanneer je ’s ochtends net wat meer tijd hebt, kun je kleine pannenkoekjes bakken. Gebruik in plaats van gewone bloem eens boekweitmeel of volkorenmeel, dat is net wat gezonder.

Wat ook lekker is, zijn banaan-pannenkoekjes. Die maak je door een geprakte banaan te mengen met twee eieren tot er een glad papje ontstaat. Schep drie kleine hoopjes in de pan en bak ze in bijvoorbeeld kokosolie. Deze pannenkoeken zijn heel lekker zoet, zonder enige toevoegingen.

Zo zie je dat een simpele, maar gezonde schoollunch niet veel tijd hoeft te kosten. Wil je het toch houden bij een simpele boterham met beleg? Kies dan in ieder geval voor gezond brood, met zo min mogelijk toevoegingen. Spelt- of zuurdesembroden zijn ook gezonde opties.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate