Bekijk mijn bundel met budgetvriendelijke weekmenu’s - lekker, gezond én goedkoop eten. 🥑 Bekijk alles hier!

Een uurtje extra? Da’s te doen!

Heb je het idee dat je het de laatste jaren alleen maar drukker hebt gekregen, terwijl het lijkt of je juist minder tijd over houdt voor de dingen die je wilt doen? Je bent niet de enige. We zouden er allemaal wel wat uren per dag bij willen smokkelen. Maar waarschijnlijk is die extra tijd ook zo weer gevuld.

🐐 Dit artikel is geschreven door Vivianne.

Afspraken buiten de agenda om

In je agenda is niet zo goed terug te zien waar al je tijd aan op gaat. Afspraken sluiten keurig op elkaar aan en waarschijnlijk heb je ook wel eens een dag of avond niks gepland. Het probleem ontstaat doordat er ongemerkt heel veel tijd gaat zitten in de zaken die juist niet op je to do lijst of in je agenda staan. Dat zijn de zaken die tussendoor komen, en dat zijn er nogal wat.

Lekt je tijd weg?

Waarschijnlijk denk je dat het met jou wel meevalt, maar als je eens een dag lang bijhoudt wat je precies doet en hoe lang je daar mee bezig bent, dan zou je nog wel eens vreselijk kunnen schrikken van de tijd die er weglekt, bijvoorbeeld omdat je voortdurend gestoord wordt.

Onze moeders hadden het wat dat betreft een stuk rustiger, zonder mobiele telefoon. Zodra zij de voordeur uit liepen werden ze niet meer lastig gevallen. Altijd maar bereikbaar zijn vreet tijd: een telefoontje hier (5 minuten) vijf sms-jes op en neer met je partner over het eten (3 minuten) en dan nog eventjes Facebook checken (Huh? Een half uur?!). Telkens als je wordt afgeleid kost het tijd om je concentratie weer terug te vinden voor hetgeen waar je mee bezig was.

Daarbij kan ook een gebrek aan planning en overzicht ook behoorlijk wat tijd vreten. Bijvoorbeeld als je dagelijks naar de supermarkt gaat omdat je iedere dag opnieuw moet verzinnen wat je gaat eten. Overigens zijn lange To do lijsten ook niet productief. Het kost tijd om een lijst te bedenken en te noteren, er schuiven altijd taken door op naar de volgende dag (frustrerend) en het het is lastig in te plannen.

Uurtje tijd winnen

Het is vrij eenvoudig om dagelijks een uur tijd te winnen. Dat is geen uur dat je in één klap wint, je scharrelt het bij elkaar met kleine beetjes. Bijvoorbeeld door het volgende te doen:

  • Cluster je taken. Je kunt tijd besparen door alle telefoontjes achter elkaar af te handelen, alle mail in een keer te beantwoorden, etc.
  • Maak geen lange to do lijst meer, maar bedenk vijf (realistische) dingen die je de volgende dag wilt gaan doen en schrijf ze op. Doe dat iedere avond, zodat het een goede gewoonte wordt.
  • Zet je telefoon een uur uit. Of twee, als je durft. Je zult zien dat je veel meer gedaan krijgt als je niet steeds gestoord wordt.
  • Maak een weekplanning voor eten, boodschappen, huishouden, klusjes etc. Dat geeft overzicht. In de Organizing agenda en de Homeplanner kalender zitten planners waarop je dit – en nog veel meer- kunt bijhouden.
  • Rond grote klussen eerst zo veel mogelijk af voor je je laat afleiden door ad hoc zaken. Zeg gewoon eens ‘nee’ Dat kan best op een aardige manier, bijvoorbeeld ‘Ik wil je graag helpen, maar ik ben nu even druk.’
  • Ga je op internet surfen? Zet dan een wekkertje, zodat je er niet ongemerkt uren blijft hangen.

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 45.000 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate