Bekijk mijn bundel met budgetvriendelijke weekmenu’s - lekker, gezond én goedkoop eten. 🥑 Bekijk alles hier!

Interview met Birgit Yegülalp – Over haar werk als duikinstructeur, gezonde voeding en uit je comfort zone stappen

Billy van der GaagOnlangs sprak ik af met Birgit om haar te interviewen over haar leven. Birgit is gepassioneerd over haar werk als duikinstructeur in het buitenland, is veel bezig met voeding en is steeds bezig om haar comfort zone uit te breiden.

Over Birgits werk als duikinstructeur en de rol van voeding in haar leven

De 35-jarige Birgit heeft tijdens een sabbatical reis in Australië haar duikinstructeur diploma’s behaald, waarmee ze andere mensen mag opleiden om hun duikbrevet te halen. Daarvoor was ze al 6 jaar Dive Master en deed ze af en toe vrijwilligerswerk bij een duikschool in Vinkeveen.

Na haar sabbatical reis kwam Birgit terug naar Nederland bij haar baan als headhunter in Amsterdam. Dit werk bleek toch niet goed bij haar te passen en twee maanden later heeft ze deze baan weer opgezegd op om als duikinstructeur op Rhodos aan de slag te gaan.

Voeding heeft altijd een grote rol in haar leven gespeeld. Ze heeft obesitas naar aanleiding van een eetverslaving overwonnen tot ze 21 haar was en daar nog wel 10 jaar mee geworsteld. Ze had altijd veel buikpijn en was moe. Met haar hotelschool achtergrond wist ze veel van voeding en zo is ze gaan experimenteren. Zo eet ze geen vlees meer, vermijdt ze gluten en drinkt ze geen melkproducten. Afgelopen zomer merkte ze dat ze niet alleen door het fysieke werk veel strakker en fitter geworden, maar ook door de aanpassingen in haar voeding zich een stuk beter voelt.

Birgit en Billy op Schiphol
Birgit en ik op Schiphol Plaza tijdens het interview.

Hoog tijd om haar te interviewen en alle vragen die ik heb op haar af te vuren. Vandaag is het tijd voor het verhaal van Birgit – over haar werk als duikinstructeur, het niet eten van vlees, gluten en melkproducten én over het geloven in jezelf. Hieronder lees je het interview dat ik onlangs met haar had bij La Place op het Plaza in Schiphol.

Lijkt het jou trouwens leuk als ik je eens mag interviewen over je passie? Dit mag van alles zijn – van het maken van verre reizen met je kids, het hebben van je eigen stuk bos tot het wonen in een tiny house. Via deze korte vragenlijst kun je een berichtje achterlaten. Ik zou het erg leuk vinden als je ook de tijd wilt nemen om de vragenlijst in te vullen. 😃

Interview met Birgit Yegülalp

Hoe is je passie voor duiken ontstaan?

Toen ik 19 jaar was ben ik met mijn familie op vakantie geweest naar Turkije. Ik kan me nog goed herinneren dat ik daar de hele dag samen met mijn broertje in het zwembad lag. Een man die daar bij een duikschool werkte sprak ons aan en vroeg of we een keer wilde duiken. Zo gezegd, zo gedaan. Al vanaf het begin bij het duiken in het zwembad merkte ik dat het duiken me relatief gemakkelijk afging en ik totaal geen angst kende.

Mijn vader gaf me dezelfde vakantie nog een duikcursus cadeau. Een half jaar na deze vakantie ben ik voor een jaar op stage gegaan naar Aruba. Elke zondag lag ik in het water te duiken en op het eiland heb ik nog een aantal duikbrevetten gehaald. De jaren daarna dook ik nog weleens op vakantie en vond ik altijd wel dat ik hier goed in was.

Niemand in mijn familie duikt echt, maar ik bleef duiken altijd al heel leuk vinden. Vroeger en nu nog steeds als ik op vakantie ben, dan ga ik vaak gewoon een dagje mee op een boot om te duiken. Je ontdekt dan weer nieuwe duikplekken en je ontmoet mensen die ook zo gek zijn op duiken.

Interview met Birgit Yegülalp

Hoe bereid je je voor op een duik?

Als ik zelf ga duiken is het gewoon heel makkelijk. Heel anders dan als ik aan het werk ben als duikinstructeur. Dan lig ik meestal twee keer 45 minuten in het water en heb ik tussendoor tijd om te eten.

Waar ik ook ben, ik neem altijd mijn eigen masker en mijn duikcomputer mee. De rest leen ik dan van een duikschool ter plaatse. Ik let er wel altijd op dat ik niet teveel dingen eet die te zwaar op de maag vallen. Je gaat toch onder druk en je wordt anders gewoon misselijk tijdens het duiken.

Ik denk dat als je een full English breakfast naar binnen werkt een uur voordat je gaat duiken, dat je je echt heel naar voelt.

Ik zorg dat ik op tijd en niet te zwaar heb gegeten. Meestal drink ik ook nog een vegan proteïne shake van tevoren (ik heb altijd die van Body & Fit), omdat ik altijd hele erge trek heb. Of ik roer de proteïne poeder door de soja yoghurt, pudding of een smoothie.

In het begin vond ik het altijd wel spannend om te duiken, maar tegenwoordig ben ik nergens meer echt ben bang voor.

En verder zorg ik er voor dat ik geen alchohol heb gedronken de dag voordat ik ga duiken. Als je bijvoorbeeld veel hebt gedronken kun je sneller stikstofnarcose krijgen, ziek worden en je hebt meer kans op decompressieziekte (bubbeltjes in je bloed). Hier houd ik altijd goed rekening mee.

Interview met Birgit Yegülalp

Hoe ziet een werkdag voor jou eruit?

Als duikinstructeur sta ik ‘s ochtends om 6:40 uur op. Nog lang voor de toeristen op het eiland wakker zijn geworden, maar dan kan ik de dag rustig beginnen en alles alvast rustig voorbereiden. Ik werkte voor een kleine Griekse duikschool met één boot en een kiosk en op die boot gaan op drukke dagen vaak tot wel 20 mensen aan boord.

Dat betekent dat als je bij zo’n klein bedrijf werkt en je bent duikinstructeur dat je soms ook tickets verkoopt, de boot schoonmaakt, de boot aan moet leggen en alle duiktanks in- en weer uit moet laden. Verder moet je alle duikspullen en papierwerk klaarleggen voor mensen die die dag gaan duiken.

Op zo’n drukke dag komt het erop neer dat ik eigenlijk niet eet. Op de heenweg heb ik nog wel tijd om een kop koffie of thee te drinken, maar op de terugreis heb ik rond de klok van 15:00 uur hooguit 5 minuten de tijd om snel iets te eten. En dan moet je alweer dingen gaan doen – zoals het wassen en opruimen van alle materialen. Het is fysiek heel zwaar werk, dus als we rond 16:00-17:00 uur weer terug zijn dan had ik ongelofelijke honger en ging ik uitgebreid nog ergens even wat eten.

Interview met Birgit Yegülalp

Wanneer is een duik voor jou geslaagd?

Een duik is voor mij niet persé geslaagd als ik heel diep heb gedoken. Ik vind dat je altijd een reden moet hebben als je echt diep wilt duiken. Je doet je lichaam wel wat aan. Daarnaast kan het zicht onder water namelijk een stuk minder worden, waardoor je gewoon veel minder ziet. Dit heeft overigens meer met de locatie te maken dan met de diepte zelf en met de hoeveelheid zonlicht er door het water naar beneden komt, hoe helder het water is en hoe de bodem is.

Zo was ik laatst op de weg terug van Rhodos naar huis op Malta. Daar ligt een Libanees scheepswrak op 26 tot 34 meter en dit wrak is nog bijna helemaal in tact. Met alleen een open water PADI (hiermee mag je tot 18 meter diep duiken) kun je dit wrak niet bekijken. Dat was wel een geslaagde duik om voor mij om zo diep onder water te gaan.

In 2014 bezocht ik een vriendin op het eiland Saba en dit is de mooiste duik die ik heb gemaakt. Ik wilde hier heel graag duiken om de vele schildpadden en haaien te aanschouwen. Meteen bij mijn eerste duik heb ik zoveel schildpadden en haaien gezien. Ik hoorde mezelf echt gillen van blijdschap, zo bijzonder om mee te maken.

Ben je ooit bang geweest tijdens een duik?

Ergens bij de Oosterschelde ligt een wrak op 30 meter en het was een donkere dag. Samen met mijn duikbuddy wilden we een duik maken naar beneden. We gingen naar beneden, er was een stroming en na 5 meter was het al pikkedonker. Je ziet elkaar dan amper en er was een flinke stroming. Mijn buddy en ik hielden elkaar stevig vast om elkaar niet te verliezen. Ik merkte dat mijn evenwichtsorgaan in de war raakte en gaf mezelf tussendoor af en toe een omhelzing om te weten wat boven en onder was.

Eenmaal verder naar beneden voelde ik mijn hart steeds sneller tekeer gaan. Uiteindelijk kwamen we beneden op 30 meter en zagen we het wrak. Heel kort hebben we het aan kunnen raken en mijn buddy en ik keken elkaar even kort aan, tot een stroming ons meters verder bracht en het wrak uit ons zicht verdween. Dit is wel echt een duik geweest waar ik op mezelf heb leren vertrouwen. Ik bleef uiteindelijk rustig en ben niet in paniek geraakt, want anders zou ik fouten hebben gemaakt.

Uiteindelijk gingen we weer naar boven en dan moet je op vijf meter voordat je bovenkomt nog drie minuten blijven hangen, omdat je te diep onder water bent geweest. Eenmaal boven water was het onstuimig weer en was ik misselijk van de duik. Toen ik eenmaal uit het water kwam was ik wel iemand anders. Ik heb echt geleerd om te vertrouwen op mezelf.

Wat is jouw advies voor mensen die willen beginnen met duiken?

Als je goed wilt leren duiken raad ik aan om dit in Nederland te leren. In de weekenden begin je dan met oefenen in het zwembad en later ga je duiken in een meer. Duikles in Nederland vind ik wel echt goed. Er worden geen dingen geschrapt, wat in het buitenland als je op vakantie bent nog wel eens het geval kan zijn.

Zo kun je in Vinkeveen nog tot best wel diep zien. Het water is een beetje groen, maar je kunt wel tot zo’n 10 meter diep goed zien. Alles is hier ingericht om alle duikoefeningen te doen die nodig zijn. Het is alleen wel redelijk fris, houd hier rekening mee.

Het behalen van je PADI open water duikcursus duurt waarschijnlijk wel iets langer om dit te halen. Dat heeft er mee te maken dat je leven in Nederland natuurlijk gewoon ook doorgaat en je meestal alleen in de weekenden ermee bezig bent. Het voordeel is dat je alles goed hebt aangeleerd en de omstandigheden onder water zijn niet altijd ideaal. Als je dan eens een keer gaat duiken in Thailand en het zicht is goed, dan heb je als voordeel dat het waarschijnlijk een makkelijke duik wordt.

Een mooie plek in Nederland om te duiken vind ik Zeeland. Hier ben ik eens van een dijk afgeklommen met een touw. Je maakt dan een stromingsduik. Je houdt dan goed de getijden in de gaten, zodat je weet wanneer het water naar de zee stroomt. Tussen de 20-22 minuten moet je dan weer omhoog komen, anders word je naar de open zee gedreven.

Interview met Birgit Yegülalp

Even iets anders – wat betekent gezond eten voor jou?

Toen ik terugkwam van Aruba woog ik 28 kilo zwaarder dan nu, met veel minder spieren. Ik voelde me helemaal niet goed. Hoe ik me nu voel en hoe fit ik ben als ik naar mezelf in de spiegel kijk, dan ben ik nu zoveel blijer. Nu zie ik de persoon hoe ik me echt voel. Dat is echt pas sinds een paar jaar.

Ik weet hoe het is om je heel geestelijk en fysiek heel slecht te voelen, terwijl ik van binnen heel sportief ben. Ik voel me nu sterk en gezond en ik zit vooral lekker in mijn vel en op het moment dat je gezonder gaat eten – minder suiker en geen vlees – dan merk ik dat ik minder pieker en minder slechte gedachten over mezelf heb.

Hoe ervaar je jouw gezonde levensstijl met je sportieve beroep?

Op dit moment eet ik nog wel vis en ei. Ik zou heel graag plantaardig willen eten, maar als ik geen gluten eet, dan wordt dit wel heel lastig vind ik zelf. Ik heb het idee dat ik mezelf anders buitensluit en bijna niks meer kan eten. Het is nu al vrij moeilijk. Ik vind het wel heel leuk om vegan recepten uit te proberen.

Wat ik dan zoal eet:

  • Glutenvrij brood. Een tip is om het brood goed te roosteren of anders maak ik er lekkere vegan tosti’s van.
  • Vegan proteïne shakes om toch zo genoeg eiwitten binnen te krijgen.
  • Ik let erop dat ik meer peulvruchten eet.
  • Op Rhodos woonde ik op 5 minuten loopafstand van een superlekker restaurant. Hier at ik heel vaak vegan burgers en dan hadden ze ook nog glutenvrij brood.

De afgelopen twee jaar heb ik geen zuivel en geen gluten gegeten. Wel heel af en toe nog wat vlees, maar ik had als doel om afgelopen jaar te stoppen met het eten van vlees.

Van het eten van gluten voel ik me niet goed. Ik krijg er buikpijn van en heel af en toe eet ik nog wel eens een pita of van die vegetarische kipstuckjes (zitten gluten in) en dan merk ik het meteen. Het is voor mij echt wel de moeite waard om gluten zo min mogelijk te eten. Ik krijg er gewoon pijn van.

Ik kwam erachter toen ik een keer een maand lang een vegan challenge had gedaan met mijn voormalige huisgenoot. Vooral ‘s avonds aten we veel koolhydraten – zoals wraps met vegan kip. ‘s Nachts kreeg ik dan heel veel last van mijn buik.

Hoe zorg je er voor dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt op een dag?

Ik neem iedere dag dus een proteïne eiwitshake. In één shake zitten 20 gram plantaardige eiwitten. Verder vul ik nu iedere dag in de MyFitnessPal (iOS en Android) alles in wat ik eet om te zien of ik mijn voedingsstoffen binnenkrijg en eet regelmatig een salade met peulvruchten om zo één en ander aan te vullen. Soms moet je jezelf best wel volproppen met eten waar je niet zo’n zin in hebt om aan mijn eiwitten te komen.

Verder check ik de laatste tijd weer alle etiketten in de supermarkt om te zien wat er allemaal inzit. Ik vond altijd als ik een stuk vlees at, dat je er in verhouding weinig energie voor terugkreeg. Nu kan ik zonder schuldgevoel twee vegetarische rookworsten eten.

Waarom ben je gestopt met het eten van vlees?

Het begon allemaal met de vegan challenge samen met mijn huisgenoot. Toen at ik sowieso al niet iedere dag vlees. Het is een combinatie van dierenwelzijn en voor mijn eigen gezondheid dat ik gestopt ben met het eten van vlees.

De druppel dat ik ben gestopt met vlees eten was de podcast van David Pieters waar hij spreekt met Casper Gillesse over veganisme, slachthuizen, sporten en voeding. Casper Gillesse is een personal trainer en hij was vegan geworden. Voordat hij plantaardig ging eten at hij alleen maar kiloknaller kip en dat soort dingen. Hij werd vegan nadat hij in een slachthuis is geweest op Bali.

Na het luisteren van deze podcast heeft het bij mij nog een week geduurd en toen ben ik gestopt met het eten van vlees.

Wat zijn lekkere Turkse gerechten die je kan veganizen?

  • Koude salade van gekookte snijbonen met olijfolie en tomatensaus
  • Gevulde wijnbladeren (dolmades)
  • Turkse Börek – bladerdeeg met een vulling van spinazie en vegan feta
  • Veel groentegerechten met kikkererwten, bonen, aubergine en courgette

Vragen van lezers

  • Heeft het niet eten van vlees en melkproducten invloed op je duiktijd?

Hoe fitter je bent, hoe minder lucht je verbruikt. Op het grote geheel denk ik van wel, want ik denk dat alles uitmaakt wat je doet. Alles wat je in je lichaam stopt maakt uit. Het is vooral belangrijk dat je fit bent, want anders zal dit een negatieve invloed hebben op je duiktijd.

  • Slik je vitaminen D bij?

In de vegan multivitaminen die ik slik zit al een behoorlijke hoeveelheid vitamine D. Wel zit ik eraan te denken om vitamine D bij te slikken om geen tekort op te lopen. Aangezien ik ook iets meer pigment heb dan andere mensen, is de kans groot dat ik anders last krijg van een winterdepressie. Het bijslikken van vitamine D helpt me dat ik minder somber word.

  • Welke plekken op de wereld staan hoog op je lijst om te gaan duiken?

Hoog op mijn lijst staan Nieuw-Zeeland, Fiji en Sipadan in Indonesië. Op Sipadan moet je een speciale vergunning hebben om op het eiland te komen en te mogen duiken. Hier schijnt het micro organismen mooi te zijn en is het koraal nog in tact.

  • Wat is voor jou een snelle snack?

Soms eet ik een Nakd reep. Deze repen zijn vrij van gluten, vegan en bevatten best wat eiwitten. En anders eet ik graag een TREK reep.

  • Is het makkelijk om plantaardig te eten als je op verschillende plekken in de wereld woont?

Nee, het is verschrikkelijk. Iedere keer als je ergens nieuw komt -vooral je ergens langer blijft- en je boodschappen gaat doen, dan is het moeilijk om producten te vinden zonder melk en gluten. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik in ieder geval voor de eerste dagen een paar Nakd repen bij me heb.

  • Waar zie je jezelf over een jaar?

Bij mijn bezoek aan Malta laatst heb ik het idee gekregen om voor mezelf te gaan beginnen. Ik wil ook niet een over de wereld struinende duikinstructrice blijven. Ik ben iemand die mijn comfort zone altijd wil uitbreiden. Als ik me te comfortabel voel, dan ga ik me vervelen en dan wil ik er weer uit.

Overal weet ik altijd wel een goede power uit te halen en ik weet mensen goed aan te steken. Ik wil daarom dan ook iets op gaan zetten wat mensen gaat helpen om ook uit hun comfort zone uit te breiden. De komende maanden ga ik hier verder aan werken en zal er meer duidelijkheid over ontstaan. 🥳

  • Wat zijn jouw tips om uit je comfort zone te komen?
  1. Wat mijn grootste truc is om uit mijn comfort zone te komen is door mezelf schaakmat te zetten. Ik heb nu tegen iedereen gezegd, ik ga mijn eigen bedrijf opzetten. In wat weet ik nog niet precies, maar ik ga het wel doen.
  2. Mensen denken vaak “als ik maar dit heb, dan ben ik wel blij”. Stel spannende doelen voor jezelf om alles uit het leven te halen.

Wil je Birgit en haar avonturen volgen? Volg haar dan zeker op Instagram.

Bedankt voor het interview en je mooie antwoorden, Birgit. Ik vond het ontzettend interessant om meer over jou en je passie te weten te komen. Succes met het uitstippelen van je bedrijf, ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden. 🙌


Ik ben heel benieuwd wat jij als lezer van dit interview vindt. Duik je zelf ook graag of doe je aan een andere actieve sport? En hoe zit het met jouw voeding – ben je hier blij mee of kan er één en ander nog worden aangepast? Laat dan zeker een reactie hieronder achter! 😃

En heb je ook een passie waar je graag over wilt vertellen – vul dan zeker dit formulier in. Dan neem ik binnenkort contact met je op.

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 45.000 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

Eén leuke geit 🐐

  1. 🐐 Sandra

    Hartstikke leuk interview. Ik ga zelf ook graag duiken, maar dan meestal wel alleen op vakantie.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate