Bekijk mijn bundel met budgetvriendelijke weekmenu’s - lekker, gezond én goedkoop eten. 🥑 Bekijk alles hier!

5 tips om die puinhoop in huis aan te pakken

We kennen allemaal het gevoel: je zit met je handen in het haar en je weet het even niet meer. Je huis is een puinhoop en overal zie je troep. Bekijk onze vijf tips om van die puinhoop in huis af te komen.

🐐 Dit artikel is geschreven door Daphne.

1. Stap voor stap de puinhoop in huis te lijf

Onthoud dat je niet alles in een keer kunt doen. Stofzuigen, dweilen, opruimen, afstoffen, ramen wassen en ook nog even je kledingkast op orde brengen, dat gaat gewoon allemaal niet tegelijk.

Kies iets wat op dat moment het belangrijkste is. Erger je je bijvoorbeeld aan plukken stof onder de kasten? Pak dan eerst de stofzuiger erbij. Of zijn al je meubels bezaaid met een laagje stof? Ga dan aan de slag met een doekje of de swiffer en ontdoe je huis van stof.

Alles wat je vandaag doet is winst, maar wat niet gaat dat gaat niet. Morgen is er weer een dag met nieuwe kansen.

2. Deel je huis op in stukjes

En juist het huishouden opdelen helpt je bij een gestructureerd huishouden. Wat kan helpen is om je huis of appartement op te delen in verschillende ruimtes. Zo heb je de keuken, woonkamer, badkamer, slaapkamer(s) en een rommelhok (zoals de bijkeuken, garage of opbergruimte).

Ga je beginnen met het huishouden – kies dan één of twee ruimtes en ga deze van top tot teen schoonmaken en opruimen. Ga de puinhoop in huis te lijf door eerst dingen weg te gooien die je niet meer gebruikt, vervolgens begin je met stofzuigen en schoonmaken.

Onthoud: begin altijd boven en ga zo naar beneden, zo neem je al het stof en troep mee.

3. Verdeel de klusjes over meerdere dagen

Je kan niet alle ruimtes in een keer schoonmaken. Verdeel het schoonmaken dan ook over meerdere dagen. Dat klinkt misschien stom, want wie heeft er nou zin om iedere dag schoon te maken en op te ruimen, maar het helpt echt.

Als je iedere dag iets doen (bijvoorbeeld de wc’s schoonmaken, keukenkastjes afnemen, slaapkamers stofzuigen), kost dat je heel weinig tijd. Maximaal een half uurtje. Voordat je gaat eten (of juist na het eten), als de kinderen net in bed liggen of voordat je wilt slapen; een paar minuten de tijd nemen om een huishoudelijk klusje te doen, is zo gedaan.

Misschien heb je er op het bewuste moment geen zin in, maar je bent blij als je op je vrije dag maar een half uurtje moet schoonmaken, in plaats van de hele dag, omdat je de hele week door al kleine klusjes hebt gedaan.

En anders raden we je zeker aan om ons eerdere artikel te lezen om je luie ik aan het werk te zetten.

4. Begin met je ergste nachtmerrie

Als je merkt dat het in je hoofd en daardoor in je huis een behoorlijke puinhoop is geworden is het van belang de hoofd- en de bijzaken van elkaar te scheiden. Wat is nu echt vies? Waar stoor ik me het meest aan? Waar loop ik steeds tegenaan? Ga die dingen als eerst doen. Dit blijken voor jou hoofdzaken te zijn, omdat je hier constant aan moet denken.

Zodra je deze hoofdzaken hebt behandeld, kun je je richten op de kleinere bezigheden en zul je automatisch minder zorgen krijgen over de rest van de huishoudelijke klusjes.

Door de grootste stoorzenders in je hoofd en in het huishouden weg te nemen, komt er ruimte voor de kleinere (zoals een kastje opruimen) en heb je binnen de kortste tijd je hele huis schoon gemaakt en opgeruimd.

5. Hulp is je beste vriend(in)

Willen de bovenstaande tips echt niet lukken en blijft je huishouden een enorme puinhoop? Ga dan samen met je moeder, vriendin, zus of wie dan ook aan de slag en stel een schoonmaakschema op. Door je hier aan te houden krijg je overzicht in wat je nog moet doen.

Het klinkt misschien stom, maar een schoonmaakschema is voor veel huishoudens een uitkomst. En wat dacht je van een hotel? Daar werkt de housekeeping altijd met een schema om zo efficiënt en goed mogelijk de kamers schoon te maken.

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 45.000 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

4 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 greja.

    Zo ongeveer doe ik het zelf ook. Kwestie van prioriteiten stellen. En heb je iets klaar beloon je zelf met, nou meid dat is weer gedaan met figuurlijk schouder klopje. Voor mij werkt het.

  2. 🐐 Tina

    Helemaal okay jullie tips. Denken jullie er wel in het vervolg aan dat schoonmaken niet enkel een vrouwenklus is. Dus hulp hoef je niet alleen te vragen aan je zus, moeder of vriendin. Ook al is het vaak inderdaad de realiteit zo. Verandering start met onze eigen mindset of bij het schrijven van een artikel bijvoorbeeld. Dus je kan even goed schrijven vriend vader of broer. Niet? Juist toch he.

  3. 🐐 Foxy

    Heel goeie raad die ik 100% kan gebruiken! Ik heb een chronische aandoening wat lichamelijk werk bemoeilijkt maar de zin ‘Morgen is er weer een dag met nieuwe kansen’ vat alles samen en motiveert me! Thanks 🙂

  4. 🐐 Johan

    Ik ben een man. Mijn vriendin heeft me verlaten, maar ook toen we nog samen waren, deed ik quasi het hele huishouden. Dus stop te denken dat enkel vrouwen het huishouden doen. Mijn devies is samen uit werken, samen het huishouden onder handen nemen.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate