Op zoek naar gezonde & betaalbare weekmenu’s? Klik hier...

5x – je financiën op orde brengen

Niemand zit te wachten om die berg administratie weg te werken. Toch is het fijn om gedaan te hebben, om later niet voor verrassingen komen te staan. Volg onze tips op en je zult zien dat jouw financiën binnen een mum van tijd op orde zijn.

🐐 Dit artikel is geschreven door Daphne.

1. Een goede voorbereiding…

…is het halve werk. Moet jij een dag voor de belastingaangifte nog alle documenten, loonstroken en formulieren bij elkaar zoeken, dan ben je aardig aan de late kant. Hoewel er geen paniek is -je hebt immers nog een dag- bezorg je jezelf veel stress.

Probeer alle documenten in mappen op te bergen en houd deze mappen goed bij. Voeg tabbladen toe zodat je alles snel op kunt zoeken en schrijf op de rug van de map wat er in zit, bijvoorbeeld loonstroken of een jaarafrekening. Moet jij de aangifte doen of iets checken, dan is dat zo gebeurd. Je hebt immers alles bij de hand en bent vanaf nu nooit meer iets kwijt.

Benieuwd hoe je een goede thuisadministratie opzet? Lees dan dit artikel nog eens door.

2. Neem de tijd om je financiën uit te zoeken

Voor veel mensen zijn alle cijfers, regels en documenten die bij je financiën komen kijken geen gesneden koek. Logisch – je hebt hier gewoon weinig ervaring mee. Neem er daarom ook even de tijd voor om dingen uit te zoeken.

Zoek dingen op internet op als je daar ruim de tijd voor hebt en maak van je administratie geen haastklus. Zo ga je fouten maken die je later misschien wel veel geld kunnen kosten. Of je hebt dubbelwerk, omdat sommige transacties meerdere papieren hebben. Kies een rustige plek waar je niet gestoord kunt worden, daar heb je nu (en later) de meeste profijt van.

3. Vraag hulp bij belastingzaken

Hoe ouder we worden, hoe moeilijker het is om iemand om hulp te vragen. Maar helemaal met zoiets als de financiën kan hulp krijgen heel nuttig zijn. Vraag bijvoorbeeld een bekende die ervaring heeft met cijfers, waarschijnlijk kan hij of zij je een eind op weg helpen.

Je kunt voor onder andere de belastingaangifte ook hulp inhuren. Er zijn veel adviseurs die alles weten rondom de belasting, maar dit gaat je wel wat geld kosten. Dit is zeker niet altijd weggegooid geld, een goede belastingadviseur kan vaak een hoop geld voor je besparen.

4. Je financiën op orde houden

De administratie en je financiën zijn geen klusjes waar je dagelijks mee te maken krijgt, maar waar wel geregeld aan gedacht moet worden. De administratie houdt namelijk meer in dan rekeningen betalen, belastingaangifte doen en een keer naar de hypotheekadviseur.

Het gehele jaar krijg je brieven toegestuurd van de overhuid, zorginstellingen, nutsbedrijven enzovoort. Stapel deze brieven niet op, maar maak ze bij ontvangst meteen open en stop ze in de juiste map, bij het juiste tabblad (zie tip 1).

5. Niet uitstellen – gewoon beginnen

De administratie is en blijft voor de meeste een rotklus. Je moet er gewoon aan beginnen en even doorstomen, net zoals bij de grote schoonmaak, een tentamen of een ander vervelend klusje.

Bedenk dat dit bij het leven hoort en maak er het beste van. Zet lekker een kop thee of koffie, pak een koekje en ga er gewoon aan beginnen. Pak alle administratie bij elkaar en begin aan die klus – you can do it!

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

Eén leuke geit 🐐

  1. 🐐 Monique

    dank je heb hier veel aan ! heb heel veel moeite als alleenstaande (weduwe ) om aan mijn administratie te werken .

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate