Kom je me ook volgen op Instagram? 🙆🏼‍♂️ Volg me hier!

8 tips om het kerstdiner gezond door te komen

De kerstdagen komen eraan en waarschijnlijk krijg je de lekkerste gerechten voorgeschoteld. Hoewel je natuurlijk van al dat lekkers wil genieten, is het verstandig om rekening te houden met je dieet. Óók tijdens de kerstdagen.

🐐 Dit artikel is geschreven door Daphne.

  1. Probeer ieder glas wijn af te wisselen met een glas water. Zo drink je de helft minder alcohol tijdens de kerst dan je normaliter zou doen. Wijn, maar ook bier gaan er snel in, maar bevatten veel calorieën.
  2. Neem geen broodjes met kruidenboter. Hoewel dit voorafje natuurlijk lekker is om mee te beginnen, zijn het zinloze koolhydraten. Het diner moet immers nog beginnen. Wil je toch iets nemen vooraf, kies dan voor lekkere olijven.
  3. Kies voor groentes in plaats van vet vlees. Salades kun je onbeperkt eten, net als alle andere groente. Let goed op vlees, vis en bijgerechten als patat, rijst of pasta en laat dit zo veel mogelijk staan. Deze koolhydraatrijke producten wakkeren je honger aan en geven energie die je’s avonds niet meer nodig hebt.
  4. Eet ieder gerecht heel langzaam op. Het gevoel van verzadiging komt pas na 20 minuten, dus als je te snel eet, eet je meer dan eigenlijk nodig is. Ook nog eens zonde van de gerechten die nog gaan komen.
  5. Ook je ogen dragen bij aan de hoeveelheid die je eet. Eet, waar mogelijk, van kleine borden. Zo schep je minder veel op en denken je hersenen dat je sneller vol zit.
  6. Voeg zo weinig mogelijk sauzen, jus en andere (vette) toevoegingen toe. Gebakken aardappels zijn ook lekker zonder mayonaise en op het toetje kun je de slagroom achterwege laten. Vind je het gerecht niet genoeg smaak hebben of wil je het nóg lekkerder maken, voeg dan peper zout of andere kruiden toe.
  7. Als je ‘s avonds een uitgebreid diner hebt, kun je daar overdag rekening mee houden. Neem een lichte lunch, zoals een salade, en laat tussendoortjes achterwege. Als de locatie van je Kerstdiner dichtbij is, ga dan met de fietsen of lopend. Zo zijn de calorieën van het eerste glas wijn alweer verbrand.
  8. Na het diner is een cappuccino of Irish coffee heerlijk, maar door de melk en andere toevoegingen bevat dit drankje veel calorieën. Kies voor een espresso, zwarte koffie of een kopje thee.

Hoewel letten op je voeding altijd belangrijk is, is genieten van een heerlijk diner tijdens kerst natuurlijk ook erg belangrijk. Het is tenslotte maar één keer per jaar kerst, dus een beetje zondigen mag dan natuurlijk wel. En als je bovenstaande tips in je achterhoofd houdt, ben je jezelf waarschijnlijk erg dankbaar.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate