Lunchen zonder brood – 5 simpele ideeen

Billy van der GaagSoms wil je gewoon even iets anders dan brood tijdens de lunch. Vandaag heb ik 5 recepten voor je klaarstaan om te lunchen zonder brood - en als het even kan zijn de recepten ook nog eens snel klaar.

Even een keer geen boterham

Waarom zou je willen lunchen zónder brood? Ik hou van brood, maar ik hou ook van afwisseling. Vandaar dat ik regelmatig geen brood eet tijdens de lunch. Ik maak dan bijvoorbeeld een lekkere, vullende salade of een gevulde wrap. Op deze manier krijg je veel meer groente binnen dan je normaal binnen zou krijgen als je een boterham tijdens de lunch eet.

Zorg er wel voor dat het alternatief voor brood tijdens de lunch iets is wat vullend is, zodat je na de lunch niet grijpt naar een pak koekjes. Hoe lekker dat ook is, laten we wel wezen.

Onderstaande 5 ideeën om te lunchen zonder brood zijn recepten die ik graag maak. Soms helemaal beschreven zoals in het recept, soms pas ik het recept aan en doe ik het met de ingrediënten die ik op dat moment in huis heb.

Ook leuk: 5x lunchinspiratie om jezelf te verwennen 🥑

Hopelijk inspireert het je om vaker brood links te laten liggen en te kiezen voor meer groente en variatie tijdens de lunch. Daar gaan we! 🙂

1. Rode bieten en linzen salade

Rode bieten, linzen en een beetje geitenkaas is een combinatie die mij sowieso gelukkig maakt. Ik eet deze gezonde salade graag als het buiten net iets warmer begint te worden, maar je huis lekker warm stoken kan natuurlijk ook. Niet iedereen houdt van rode bieten, vaak als reden dat ze wat naar aarde smaken. Ik vind rode bieten juist ontzettend lekker.

En als je het leuk vindt – ik heb bij het recept ook een video gemaakt, zodat je precies kunt zien hoe ik deze gezonde salade heb gemaakt.

Bekijk de rode bieten en linzen salade…

2. Avocado witte bonen wrap – in de kleuren van de regenboog

Witte bonen geprakt met een avocado. Dat is onder meer wat deze wrap zo lekker maakt. Deze wrap is een heerlijk alternatief om te lunchen zonder brood. Gewoon even wat variatie in je lunchmaaltijd.

Ik vind het altijd lekker om de volkoren wrap even kort te bakken in een grillplaat of kort boven het open vuur. Dit maakt de wrap een beetje krokant, want van kleffe wraps houdt niemand toch?

Bekijk de avocado witte bonen wrap…

3. Maak een klein lunchbuffet

Dit vind ik altijd zo’n fijn idee, omdat je verschillende gerechten samenbrengt in je lunchbox (liefst met verschillende vakjes – zoals een bento box) of op je bord. Ik gebruik hier altijd ingrediënten voor die ik al in huis heb. Een voorbeeld hoe mijn kleine lunchbuffet eruit kan zien:

  • halve geprakte avocado met wat citroensap, peper, zout en wat rode ui
  • snackgroente zoals wortel en paprika
  • left over soep of andere maaltijd van gisteren
  • fruit of een blokje pure chocolade

Heel simpel zoals je kunt zien, maar erg lekker en ik word er blij van. Een lunch als deze kost je net zoveel tijd om te maken als twee boterhammen met pindakaas. 🙂

4. Gevulde sla wraps – binnen 15 minuten op tafel

Ik maakte onder meer een vulling van champignons en tofu en gooide dit op krokante little gem bladeren en het resultaat van dit recept is geschreven. Het is erg simpel om deze gevulde bootjes te maken. Daarnaast zijn de gevulde sla wraps zo ontzettend lekker.

Gelukkig haal je little gems altijd in setjes van twee, dat betekent dat je het deze week nog wel een keer kunt eten.

Bekijk het recept voor de gevulde sla wraps…

5. Snelle versie om spring rolls te maken

pring rolls maken

Dit is echt dé oplossing als je van je overgebleven groenten in je groentela af wilt. Snijd deze groenten in dunne reepjes, kook er wat noodles bij en misschien nog wat gebakken tempeh.

Spring rolls zijn gemaakt van rijstvellen en wat hard in het begin. Doop een rijstvel daarom voor een paar seconden in lauw water en je zult merken dat de rijstvel zacht gaat worden. Beleg de rijstvel in het midden met een klein beetje noodles, groenten, tempeh en een lekker sausje (zoals hoisinsaus of chilisaus) en rol je rijstvel op tot een ongebakken loempia. Dit is zo lekker en gezond – en is een ideaal alternatief voor brood tijdens de lunch.


Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen inspireren als je ook vaker wilt gaan lunchen zonder brood. De recepten zijn snel te maken en ik werd er erg blij van om te eten. Vol met groenten en heerlijk van smaak.

Lunch jij weleens zonder brood? En wat eet je dan zoal? Ik ben heel benieuwd!

6 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Edmond

    Ik probeer het wel, moet nog 18 kilo eraf, dus als het kan zonder veel koolhydraten.
    Vanmorgen 400 gr roerbakgroente met 2 eieren, om 18 u op het werk shake met gekookte appel, peer en minola en klein lepeltje havermout erdoor.

  2. 🐐 Marijke

    Ik ben verzot op mijn appel-rode-bietenslaatje, overgoten met yoghurt en een beetje citroensap. Met lijnzaad, pompoen- en zonnebloempitten voor extra smaak. Kan je ook meenemen. (Wel een lepel voorzien 🙂

  3. 🐐 Karlijn van den Heuvel

    Leuke recepten! Ik ga ze zeker uitproberen!

    Kleine tip voor Edmond:
    Aan het brood in Nederland is jodium toegevoegd, omdat we dit echt nodig hebben voor een goedwerkende schildklier. Laat dat nou nét het orgaan zijn dat je helpt bij gewichtsbeheersing! Niks mis met een salade als lunch hoor, maar van brood wordt je niet dik. Het is het beleg dat t m doet.

    Verder geen gemekker ;D

  4. 🐐 Willem

    Misschien leuk voor wie thuis luncht, maar de meeste salades gaan er vrij zielig uit als je ze mee naar je werk neemt (en al helemaal als je ze de avond van tevoren klaar wilt maken)

  5. 🐐 angelien

    Zeker lunch ik zonder brood. Broccolirijst met gegrilde paprika en chorizo. Of witlofdalade met nootjes schimmelkaas en peer . Bloemkoolrijst, gebakken met kerrie, spekjes en knoflook. Lekker simpel, snel klaar, smullen maar.

  6. 🐐 Nicole

    Wat een geweldige site en heerlijke recepten. Mijn vrouw en ik zijn gek op de gezonde recepten.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate