Kom je me ook volgen op Instagram? 🙆🏼‍♂️ Volg me hier!

Mijn tips om productief en fijn thuis te werken (en je mentale gezondheid serieus te nemen)

Billy van der GaagThuiswerken doe ik alweer zo'n 10 jaar. Ik vind het meestal heerlijk, maar dat geldt niet voor iedereen. In dit artikel deel ik mijn tips hoe ik productief thuiswerk en ook mijn (mentale) gezondheid serieus neem.

🐐 Dit artikel is geschreven in samenwerking met Ways2go – een campagne van Bereikbaar Haaglanden en Rijnland & De Verkeersonderneming. Als doel hebben zij het duurzaam bereikbaar houden van de regio.

Een planning maken helpt mij enorm

Mijn werkdagen zijn het meest productief als ik een goede planning maak en een ritme aanhoud. Maak voordat je aan je werkdag begint een planning voor die dag. Of nog beter – een planning voor de hele week. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. Van het schrijven van een artikel (grofweg), het ommetje tijdens de lunchpauze tot het plannen van de reistijd naar mijn flexwerkplek.

Op momenten dat ik me echt even moet focussen, bijvoorbeeld bij het schrijven van artikelen, zet ik de meldingen op mijn telefoon uit. Even geen push notificatie van een binnenkomend Whatsapp bericht of andere trigger om direct weer op mijn telefoon te kijken. Dit zorgt voor een hoop rust.

Door ook mijn reistijd mee te nemen in de planning krijg ik een goed beeld hoe vol mijn agenda zit. Zo fiets ik iedere week één (en soms twee) keer per week op en neer van Delft naar mijn flexwerkplek in Den Haag (en ik ben niet de enige). Deze duurzame manier van transport zorgt dat ik de nodige beweging krijg en een mooie route afleg – langs het oude centrum van Delft en een groot deel via het water. Iedere keer zie ik er weer naar uit om op de fiets te stappen.

Zoals ik al vertelde is dit artikel geschreven in samenwerking met Ways2go. En laat ik hier nu ontzettend blij mee zijn, want zij hebben als doel hebben om duurzaam transport in de regio te promoten. Of dit nu gaat om meer te wandelen, gebruik te maken van de trein, een deelauto, -scooter of de fiets. Op de site van Ways2go kun je hier van alles over vinden. Inclusief kortingscodes om een keer gratis gebruik te maken van een deelauto of -scooter. 🙌

Je werkplek in huis onder de loep nemen

Hoewel het heel verleidelijk is om lekker met je laptop op de bank te gaan werken, raad ik je dat echt af. Zorg voor een goede werkplek en neem je voor om daar echt te werken. Een fijn bureau en een goede bureaustoel is heel belangrijk voor een goede houding, zodat je de kans op lichamelijke klachten verkleint.

Daarnaast is zitten aan een bureau niet alleen goed voor mijn lichaam, maar ook voor mijn productiviteit. Ik merk dat ik beter gefocust ben en meer gedaan krijg dan wanneer ik uit luiheid toch weer op de bank beland met mijn laptop.

Mentale gezondheid serieus nemen

Laat ik maar meteen beginnen dat het vele thuiswerken, zeker nu we middenin een pandemie zitten, heel zwaar kan zijn. In de eerste weken van de gedeeltelijke lockdown was iedereen nog blij. Je kon immers wat langer uitslapen, deelde je eigen tijd in en kon een extra koffiepauze inlassen. Die nieuwigheid lijkt er bij veel mensen wel een beetje van af.

Je werkdagen voelen weer als vanouds, maar hier komt bij dat je geen collega’s direct om je heen hebt voor een kletspraatje en spelen gevoelens van somberheid en eenzaamheid (zo blijkt) steeds vaker op.

Het is goed om te beseffen dat deze situatie gelukkig niet voor altijd zal duren, maar het is wél goed om je mentale gezondheid serieus te nemen.

Wat ik zoal doe om mijn (mentale) gezondheid serieus te nemen?

1. Mijn Apple Watch geeft aan dat ik ieder uur minimaal een minuut in beweging moet zijn. Mocht ik in een uur nog niet hebben opgestaan krijg ik een melding dat ik een minuut de benen moet strekken. Dat is een begin, maar er is meer. Zorg dat je zowel ‘s ochtends als ‘s middags even wat rek- en strekoefeningen doet om om de bloedsomloop lekker in beweging te houden.

2. Ga tijdens je lunchpauze een rondje wandelen door een park in de buurt. App een vriend(in) of bel aan bij de buren om lekker even samen de benen te strekken. De buitenlucht zal je goed doen en een rondje tussen de bomen helemaal.

3. Vanwege Covid-19 wordt er natuurlijk geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken. Dit doe ik dan ook, maar voor mijn mentale gezondheid vind ik het fijn om in ieder geval één dag in de week onder de mensen te zijn. Vandaar dat ik nu dan ook één keer in de week op de fiets stap naar mijn flexwerkplek.

In een klein half uur fiets ik, voor een groot deel langs het water, naar Den Haag waar ook andere ondernemers aan het werk zijn. Veel van de andere mensen ken ik en deze hybride vorm van (thuis)werken, in combinatie met een fiets work-out, is goed voor mijn (mentale) gezondheid. Dubbele win dus. Op Ways2go vind je nog veel meer tips over thuiswerken en hoe je je kunt vervoeren in deze Coronatijd.

Maak thuiswerken leuk

Hoe kun je van thuiswerken iets leuks maken? Voor de één betekent dit een gezellige Spotify playlist aanzetten, een opgeruimd bureau, je kleden hoe je ook naar kantoor zou gaan (of juist niet) en voor een ander is dit een lekkere zak koffiebonen in huis te halen. Kijk wat jou blij maakt als het om thuiswerken gaat.

Als ik thuiswerk trek ik het liefst comfortabele kleding aan. Een joggingbroek combineert prima met een overhemd of een polo. Zo hoef je je tijdens een zoomsessie met collega’s of klanten tussendoor niet te verkleden.😉

Wat zijn jouw tips om van thuiswerken iets leuks te maken? Hoe pak jij dit aan? Deel jouw tips in de reacties hieronder!

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 45.000 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate