Op zoek naar gezonde & betaalbare weekmenu’s? Klik hier...

Clean As You Go versus huishoudelijke taken clusteren

De één houdt er van om alles achter zijn of haar kont op te ruimen, de ander ruimt liever aan het eind van de dag alles op. Voor beide methodes is wat te zeggen. Vandaag lees je alles over Clean As You Go en het clusteren van taken.

Billy van der Gaag

Billy van der Gaag

Oprichter van Leukegeit. Vader, gek op eten - schrijft graag over financiële vrijheid, vegan recepten, groen leven & minimalisme.

Volg Billy: Volg Billy op Instagram

CAYG is het nieuwe sprinten

CAYG – oftewel Clean as You Go – is een techniek die je kunt toepassen als je er van houdt om alles meteen op te ruimen als je er klaar mee bent. Denk aan een zojuist gemorste koffievlek op tafel of wat broodkruimels op het aanrecht. Door na gebruik direct even met een doekje de vlek of kruimels op te vegen is dit verleden tijd.

Het klinkt als een geweldige methode, en dat is het ook. Welkom in de wondere wereld van Clean As You Go. 🙂

Een paar voorbeelden van CAYG:

  • Borden direct in de vaatwasser of afwassen na gebruik
  • Vieze voetstappen op de vloer meteen even oppoetsen
  • Doekje over het aanrecht halen als je iets gemorst hebt
  • Met een wisser de douchebak droogtrekken, nadat je gedoucht hebt.
  • Gooi lege verpakkingen direct in de afvalbak.
  • De toiletbril direct schoonmaken als je hebt gespetterd.
  • Pannen direct in de vaatwasser na gebruik
  • Gooi vuile kleren direct in de wasmand, laat ze niet in de slaapkamer liggen.
  • Etc.

CAYG is een geweldige methode om jezelf aan te leren, de vraag is alleen of het je ook helpt om tijd te besparen. Daar zijn de meningen over verdeeld.

Als je kijkt naar de bovenstaande voorbeelden dan ben je het vast en zeker met me eens dat het een tikkeltje inefficiënt lijkt, omdat je vaker heen en weer loopt of vaker een doekje erbij moet pakken. Maar het gevoel van iets direct opruimen zorgt wél voor een fris gevoel. Het geeft je wat meer houvast als je jezelf er steeds aan herinnert om het op te ruimen na gebruik. Je hoeft er namelijk niet meer over na te denken, en dat zorgt ook voor de nodige rust in je hoofd.

Toch is het goed om te kijken naar wat je echt tijd oplevert in plaats van tijd kost. Dus door taken te clusteren in het huishouden hoef je bijvoorbeeld maar één keer heen en weer te lopen.

Huishoudelijke taken clusteren

Door bepaalde taken in huis op te sparen en niet direct uit te voeren kun je de nodige tijd besparen. Het clusteren van taken zorgt er voor dat je tijd efficiënter wordt benut.

Vraag jezelf af of het echt nodig is om alles meteen na gebruik op te ruimen. Clean As You Go werkt snel, maar als je alle kleine taken bij elkaar optelt kan dit je meer tijd kosten.

Een rijtje taken die je wat ons betreft beter kunt clusteren:

  • De vieze vaat één keer per dag afwassen (als je geen vaatwasser hebt).
  • Grotere recycle bakken, zodat je minder vaak afval weg hoeft te brengen.
  • Een bakje met binnengekomen post in de woonkamer. Na een paar dagen kun je de post verwerken (betalen, er op reageren, bij het oud papier of in je administratie stoppen).
  • Loop één keer per dag een rondje door huis om losliggende papiertjes, troep, vieze kleding en andere zaken die niet op de juiste plaats liggen te verzamelen en op te ruimen.
  • In één keer het hele huis stofzuigen in plaats van alleen de benedenverdieping.
  • Boodschappen opsparen tot één keer per week in plaats van meerdere keren per week naar de supermarkt gaan.

Kijk eens goed welke taken je beter op kunt sparen en je niet in de weg zitten. Voor sommige taken is het fijn om het direct aan te pakken. Je hoeft er niet meer over na te denken en je hoofd wordt er rustiger van. Andere taken uitgesteld kunnen worden, omdat het simpelweg niet in de weg zit.

Een sweet spot tussen beide goede gewoontes zal zorgen voor een prettige combinatie tussen tijdsbesparing en een fijn huishouden, zonder te leven in een strak regime.

Wat is jouw favoriete klus om direct op te ruimen (CAYG)? Welke huishoudelijke taken cluster je liever tot een vast moment?

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

5 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Vroon

    Hier een combi-arrangement. Ik doe CAYG en tidy-as-you-go. Maar aan het eind van de dag loop ik alles nog even na, zodat de volgende dag alles een vliegende start kan maken. Toen ik nog werkte dekte ik de ontbijttafel en poetste schoenen, legde kleding klaar etc. Dat maakt de start de volgende dag wel zo rustig. Grote klussen zijn natuurlijk altijd cluster klussen. Twee keer per jaar de schuur opruimen bijvoorbeeld en het gereedschap in de olie zetten b.v. en de fiets een grote beurt laten geven door de fietsenmaker. Eens per jaar de zolder opruimen. Eens per maand de bijkeuken schoonmaken en opruimen en rookmelders, co 2 melders en aardlekschakelaar controleren. Eens per maand alle kussenhoezen, plaids, kleden, hondenbedjes uit de huiskamer wassen. Twee keer per jaar de gordijnen. Om maar wat klussen te noemen. Ook tuinklussen worden gecombineerd. Maaien, snoeien, kippenhok schoonmaken, eens per week. Meestal wordt je daar nogal vies van, dus met oude kleren en laarzen aan alles in 1 keer doen is handiger.

  2. 🐐 Marjan

    Ik voel me zo incompetent als ik dit lees. Clean as you go is een geweldige manier om de chaos een beetje de baas te blijven. Maar al die geregelde dingen, netjes gepland en uitgevoerd….na alle avonturen en verhuizingen en opstarten van van alles, is de hierboven beschreven regelmaat voor mij nog steeds een utopie. Accepteren en steady-on telkens een beetje verder ordenen: ik oefen me in geduld.

  3. 🐐 Astrid

    Sommige dingen komen mij zo logisch over. Gemorste vloeistoffen bv. worden altijd direct op geruimd. Het een trekt in de tafel, het ander trekt (zomers) mieren aan. Spullen die kapot zijn gevallen, worden ook direct op geruimd, omdat ik kinderen en huisdieren heb. Zonder kinderen en huisdieren zou ik het sowieso direct opruimen, want wie wil nou scherven in de voeten?
    Voor mij is dat het enige CAYG, de rest doe ik wanneer het moet. Wanneer ik me erger aan dingen ja dan doe ik dat gelijk en dan kan ik flink op hol slaan.

  4. 🐐 NG

    Sommige dingen doe ik zo, andere niet… bv ik zal altijd de koffietafel na gebruik direct opruimen, geen haar op m’n hoofd dat eraan denkt om dit te laten staan, hetzelfde met de vaat (zet ik direct in de vaatwasser) of de vuile was, doe ik onmiddellijk in de mand…

    Maar de was doen, of de vaatwasser opzetten kan je dan weer groeperen als clusteren… dus ik denk dat een combinatie the way to go is…

  5. 🐐 panda

    Het fijne is: clean as you go kan je leren. Misschien vinden veel mensen het logisch dat als de jampot kapotgevallen is op de keukenvloer, dat je dat meteen schoonmaakt. Ik deed het vroeger niet. Ik was bezig met iets en wou dat niet onderbreken door de keukenvloer te poetsen. Maar nu ik samenwoon met mijn vriend voel ik me min of meer verplicht om bv. meteen de tafel af te ruimen. Hij geeft ook het goeie voorbeeld, zo is het makkelijker om mee te doen. Toch moest ik 1x een sorry-smsje sturen: Ik was al laat voor het werk, toen mijn lunch deels tegen de grond ging. :/ Dat klusje is ook blijven liggen voor mijn vriend. Oefening baart kunst.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate