27 gezonde snacks & tussendoortjes – lekker en snel te maken

Billy van der GaagAl een tijd wilde ik een lijst maken met tips voor gezonde snacks en tussendoortjes. Een gezond ontbijt, lunch en diner vind ik zelf niet moeilijk, alleen die tussendoortjes soms nog wel. In dit artikel deel ik mijn waslijst met gezonde tussendoortjes en snacks.

Gezonder snacken – aanvallen maar

Het vervelende aan chocolade, koekjes en pizza is dat ze niet gezond zijn. Dat weten we allemaal. Natuurlijk is het niet erg als je er af en toe van snoept, maar een overdosis aan deze ongezonde snacks leidt niet naar een gezonder, fitter en slanker lichaam.

Ik vind het best een uitdaging om met mijn vingers van het keukendeurtje af te blijven waar de ongezonde snacks liggen. Zeker op momenten net voor het avondeten en net na het avondeten. En dus ben ik op zoek gegaan naar meer verantwoorde snacks. Snacks die me een vol gevoel geven, zonder er altijd maar meer van te willen blijven eten.

De laatste tijd zorg ik dat ik allerlei gezonde snacks en tussendoortjes in huis heb die me hierbij helpen. Ik heb een hele lijst met tips om je snacks en tussendoortjes wat gezonder te maken opgeschreven en uitgewerkt in dit artikel.

Hieronder vind je mijn lijst met 27 suggesties. Soms is het gewoon een stuk fruit die er voor zorgt dat ik de reep chocolade laat liggen. De andere keer moet je zelf aan de slag in de keuken – maar allemaal met als doel dat het Γ©n lekker is Γ©n snel gemaakt is. πŸ™‚

gezonde snacks en tussendoortjes

Mijn favoriete gezonde tussendoortjes en snacks

  1. Een gezonde zoete aardappelmuffinΒ – niet meteen alle muffins opeten, anders is het niet gezond meer
  2. Eet een stuk fruit die al een tijd in de fruitschaal ligt
  3. Van een meer gezonde eierkoek word ik altijd blij
  4. Geroosterde kikkererwten met je favoriete specerijen
  5. Gezonde snacks van plakjes komkommer met een klein beetje pindakaas
  6. Een plakje pompoenbrood
  7. Rijstwafel met een halve geprakte avocado, met wat peper en zout
  8. Edamame bonen (dit zijn groene sojaboontjes) – een blikje vind je in de supermarkt
  9. Heb je wat meer trek? Maak dan een lekkere tosti (het liefste zonder kaas)
  10. Een bakje druiven doen het bij mij altijd goed
  11. Plakken courgette oprollen met wat hummus en een zongedroogde tomaat erin
  12. Omelet oprollen met fijngesneden groenten erin verwerkt – op het eind alleen nog in plakjes snijden
  13. Volkoren wrap gevuld met reepjes avocado, rucola, paprika en auberginespread
  14. Gevulde sla wraps maken – dit recept met tofu en champignons vind ik erg lekker
  15. Een volkoren cracker met pindakaas, hummus of andere spread
  16. Handje ongebrande en ongezouten walnoten, amandelen of pecannoten
  17. Bananenbrood
  18. Bakje diepvriesfruit – mijn favoriet zijn blauwe bessen en frambozen
  19. Hummus (kant-en-klaar of zelfgemaakt) met wat rauwe groenten – zoals wortels, komkommer enΒ  paprika
  20. Pure chocolade van minstens 82% is een stuk gezonder dan melkchocolade. Nog een voordeel: na 1 of 2 blokjes hoef je genoeg.
  21. Een bakje popcorn met een leuke film op Netflix
  22. Haverreep of een gezonde energybar
  23. Buffalo wings van bloemkoolroosjes
  24. Reepjes paprika met verse guacamole
  25. Snijd plakjes komkommer af en leg deze op een bord samen met je favoriete spreads
  26. Grill wat groenten en leg deze samen met een laagje hummus op een broodje
  27. Gezonde energyballetjes van kokos, gember en amandelmeel

Heb jij nog tips voor gezonde snacks en tussendoortjes?

2 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Marjan

    Avocado, geprakt met mierikswortel.
    Chique versie:
    Avocado met mierikswortel op toast met een plakje gerookte zalm;
    onbehoorlijk lekker

  2. 🐐 Janneke

    Probeer eens appel met pindakaas. Zooo lekker!

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate

Begroting maken in Excel

Wil je eenvoudig een overzicht maken van je inkomsten & uitgaven? Download dan ons gratis Excel bestand om je op weg te helpen en ontvang ook onze tweewekelijkse nieuwsbrief.
Meer dan 35.000 lezers gingen je voor!

Je gegevens blijven tussen ons. Om de week zullen we je ook onze gezellige nieuwsbrief sturen. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg verwerken volgens onze privacyverklaring. πŸ’›