Bekijk mijn bundel met budgetvriendelijke weekmenu’s - lekker, gezond én goedkoop eten. 🥑 Bekijk alles hier!

Je huis opruimen en schoonmaken in kleine stappen

Billy van der GaagKleine stappen zetten kan aanvoelen als een slak die maar niet vooruit komt. Het is juist ontzettend effectief om grote taken op te delen in kleine stappen. Je wilt voorkomen dat klussen zich opstapelen, dat kost je alleen maar meer tijd. Maak kennis met kaizen - je huishouden doen in kleine stappen.

Kaizen – je weg naar meer vrijheid

De methode om in kleine stapjes uiteindelijk veel gedaan te krijgen wordt de kaizen methode genoemd. Deze methode komt uit Japan, het verre Oosten. Je maakt continu kleine verbeteringen. Aan jezelf, op je werk, maar ook zeker in huis.

Waarom dat zo interessant is? Omdat het een voortdurend proces is. Je doet elke keer je best om een klein stapje vooruit te komen. En die sprongetjes voorwaarts helpen je om meer te bereiken.

Kun je jezelf er niet toezetten om in één keer je huis vrij te maken van stof of om de schuur op te ruimen, dan werkt het dus heel goed om het project op te breken en kleine stappen te zetten richting het eindpunt. Het stimuleert je om kleiner te denken en toch vooruitgang te boeken.

Werk jezelf stap voor stap door de rommel en viezigheid heen, en zie hoe het steeds makkelijker wordt om door te gaan!

Een taak bereiken door hem op te delen

Hoe werkt kaizen precies? Een voorbeeld.

Je wilt de schuur opruimen. Je vindt de klus te groot en stelt het steeds weer uit. Breek het project ‘schuur opruimen’ op in 4 kleinere stappen. Voer iedere dag of iedere week een stap uit.

  1. Pak een vuilniszak en stop hier alles in wat weg moet.
  2. Verzamel groepen producten bij elkaar – dus alle gereedschap bij elkaar, tuinierspullen, etc.
  3. Geef alle groepen spullen een mooie plek in de schuur.
  4. Haal een doekje over de deur, kozijn en andere stoffige plekken en haal een bezem door de schuur.

En voila – je project schuur opruimen is succesvol volbracht. ✅

En nog een voorbeeld

Nog een voorbeeld – de ladekasten in huis eens flink opruimen.

Al een tijdje zit je aan te hikken om je huis even flink onder handen te nemen. Je krijgt je er alleen niet toe gezet. Pak het anders aan door het project van de grote schoonmaak kleiner aan te pakken.

In plaats van een hele ladekast ruim je iedere dag één lade op. Je haalt alles uit de lade, maakt de binnenkant lekker schoon en legt vervolgens alleen de spullen terug in de lade die je nog nodig hebt. De rest verdeel je over de prullenbak, een weggeefdoos of een archiefdoos voor in de schuur, zolder, garage of kelder.

Bij een gemiddelde ladekast heb je na vier of vijf dagen de hele kast naar tevredenheid opgeruimd en schoongemaakt. Nu kun je overstappen naar het volgende project. Is het hoognodig dat de keuken weer eens schoongemaakt wordt? Werk dan met één of twee keukenkastjes per dag. Houd het behapbaar en zorg dat je niet verzuipt in het werk. Zo houd je het leuk en overzichtelijk.

Kleine stappen hebben grote impact. Kaizen inspireert je om steeds kleine verbeteringen in je huis aan te brengen. Stap voor stap. Een rommelige schuur die in kleine stappen omgetoverd wordt tot een opgeruimd paradijs, blijft langer opgeruimd. Je denkt er beter over na, dus de ruimte blijft langer opgeruimd. Minder vaak opruimen is het resultaat.

Door steeds te werken in kleine projecten heb je binnen enkele weken je hele huis op orde. Dit zal je een heerlijk gevoel bezorgen.

Nog meer slimme kaizen tips

  • Maak iedere dag een 15 minuten vrij om één kamer op te ruimen. Zo stapelt de rommel niet op en 15 minuten per dag moet te doen zijn.
  • Zuig kleine restjes eten of hoopjes stof op met een kruimeldief.
  • Doe lege flessen en recyclebaar glas in een boodschappentas. De eerst volgende keer dat je in de supermarkt bent of langs de glasbak fietst kun je alles meteen inleveren.
  • Hang je dekbed buiten te luchten. Zo kan de stof ademen en slaap je vanavond weer in een fris bed.

Welke kleine stap ga jij vandaag zetten om je huis op te ruimen of schoon te maken? 🙂

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 45.000 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

6 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Gerda

    Ik ben zo iemand die er soms niet toe kan komen om door te pakken…
    Maar gisteren kreeg ik de geest 🙂
    Mijn inloopkast in de woonkamer is sinds dat ik er in augustus ben komen wonen een drama!
    Alles achter de deur, totdat ik er eigenlijk met goed fatsoen niet meer iets kon vinden.
    Dus: een echte uitdaging! Ik heb eerst twee planken gehaald en tussen de andere drie geplaatst die er al zaten. Zo heb ik 5 planken om te kunnen organiseren, dat biedt perspectief!
    Alles uit de kast gehaald, gesorteerd en daarna stapje voor stapje samen met mijn jongste dochter het een na het ander weer een plekje gegeven!
    Het resultaat mag gezien worden, er is weer lucht! Zowel in de kast als in mijn hoofd.
    Zo, nu breng ik een tas naar de kringloop en het oud papier naar de voetbalvereniging…

  2. 🐐 Sandra

    Ik heb net onze buffetkast opgeruimd en schoongemaakt. Heerlijk,is dat ook weer klaar. En ben klaar voor een paar keukenkastjes! En je huis ontspullen werkt ook erg prettig. Je wordt rustiger in je hoofd en je huis wordt minder rommelig. Dus breng regelmatig spullen naar de inbrengwinkel. Je hoeft niet alles te bewaren. Je komt het iedere x weer tegen helaas. Zo kom ik weer een satpje verder!

  3. 🐐 Irene

    Mijn “probleem” is meer dat ik niet kan stoppen als ik eenmaal begin. Kleine stappen worden altijd een gróte sprong 😉. Gisteren eerst de hele bijkeuken opgeruimd en schoongemaakt en toen toch nog “even” door met de keuken. Vandaag heb ik serieus in elke vezel spierpijn, doseren moet je leren denk ik. Maar wat geniet ik van de ruimte die op verschillende plekken is ontstaan en het overzicht. Gek genoeg óók in mijn hoofd, ben helemaal zen 😊.

  4. 🐐 Marjo

    En wat doe je tegen een partner die alles wat jij opruimt weer ergens anders laat liggen? 😛
    Ik was zo trots dat ik de keuken helemaal kaizen had, tot mijn man als een wervelwind er weer doorheen joeg. Heel fijn hoor dat hij kookt, maar het was net alsof ik niets gedaan had. Heel demotiverend en hij reageert met dat het hier geen museum hoeft te zijn. De schoonmaak spirit die ik had, is meteen weer weg 🙁

  5. 🐐 Hepziba

    Dit klinkt wel heel erg als het Flylady systeem (niet alleen voor ladies). Ze zal het wel ergens vandaan hebben, maar voor mij werkt het. Met dat systeem zorg je dat je de projecten in gang houdt, maar ook weer stopt na een la, een kwartier of zodra je 27 dingen hebt weg gedaan.

  6. 🐐 Natascha

    Deze tip is niet van mij maar werkt wel!!! Wanneer je staat te wachten bij het fornuis tot je aardappelen koken kan je ook een doekje pakken en een plank van je keukenkastje schoon maken. Ben inmiddels door mijn hele keuken gegaan op deze manier en had niet eens in de gaten dat ik aan het schoon maken was……

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate