Meal preppen voor beginners – weekmenu voorbeeld (+ video)

Billy van der GaagMinder tijd doorbrengen in de keuken, geld besparen en gezonder eten? Dan ben je met meal preppen aan het juiste adres. Het komt allemaal neer op planning. Met de juiste voorbereiding ben je minder tijd kwijt in de keuken en voorkom je dat je gaat graaien naar ongezond voedsel.

Wat is meal preppen?

Minder achter de pannen staan, minder ongezonde kant-en-klaar maaltijden eten. Je maakt in een paar uur tijd veel maaltijden die je vervolgens kunt invriezen of klaar kunt zetten in de koelkast voor de komende dagen. Het beste van twee werelden – meal prepping maakt namelijk alles een stuk beter en eenvoudiger.

Maak je normaal een maaltijd voor één avond, doe het dan nu voor een paar dagen. Dan ben je binnen een paar uur klaar. Begrijp me niet verkeerd hoor: ik vind koken op zijn tijd erg leuk en lekker mindful na een drukke dag werken, maar er zijn wel meer dingen leuk en ontspannend.

Video – gezond weekmenu maken door te meal preppen

Om je te inspireren laat ik je in deze video zien hoe je een gezond weekmenu kunt meal preppen. Het zijn lekkere en makkelijke recepten geworden waar ik zelf erg blij van word.

Check hieronder de video waar ik het weekmenu heb gemaakt. Vind je deze video leuk? Abonneer je dan zeker op mijn YouTube kanaal. 🙂 Dan krijg je automatisch een melding als er een nieuwe video is verschenen.

Kun je de video niet bekijken? Bekijk mijn video over op YouTube.

Meal preppen voor beginners – hoe ga je te werk?

Trek een middag in de week uit om een aantal gerechten te maken waar je de rest van de week mee doorkomt.

Pak je favoriete kookboeken en food blogs erbij en maak lijstjes wat je de komende dagen wilt eten. Schrijf alles op papier of houd het bij in je notities app op je telefoon.

Meal preppen kent veel voordelen – dit vind ik de meest belangrijke voordelen. ⬇

1. Door te meal preppen eet je gezonder met minder moeite

Als je me na een lange werkdag vraagt wat ik wil eten, dan is een gestoomde broccoli meestal niet mijn eerste antwoord. Ik ben sneller geneigd om iets te bestellen of om ongezond te eten. Door te meal preppen maak je in een paar uur maaltijden voor meerdere dagen. Doe het bij voorkeur op een zondagmiddag als je lekker ontspannen bent.

Het fijne van meal preppen is dat je vriezer en koelkast gevuld staan met gezonde recepten waar je echt trek in hebt. Je eet dus de hele week eten waar je trek in hebt.

2. Meal prepping bespaart je veel tijd

Als je je bedenkt dat je veel dingen batcht in huis, dan is meal prepping helemaal nog niet zo’n slecht idee. Je zet de vaatwasser ook niet aan als er maar één vies bord in staat? Dat is gek, dat doe je niet. Je zet de vaatwasser pas aan als het apparaat vol is, dat is veel efficiënter.

Door je maaltijden voor de hele week te zien als een volle vaatwasser, klinkt het allemaal veel logischer om je maaltijden in één keer te maken. Je bedenkt recepten voor de hele week, gaat naar de supermarkt met een helder boodschappenlijstje en gaat vervolgens aan de slag in de keuken.

Je maakt veel eten in relatief korte tijd en bespaart hier dus veel tijd mee.

  • 150 gram rijst koken of een halve kilo in één keer – kost net zoveel werk, maar bespaart je ruim 3 keer zoveel tijd.
  • het maken van een grote pan soep voor meerdere keren kost net zoveel tijd als soep maken voor één avond.
  • Het snijden van veel groenten gaat sneller – je hebt de techniek sneller onder de knie

Breng je kookkunsten terug naar één of twee keer per week in plaats van naar iedere dag. Dit is veel efficiënter. Je kunt er net zover in gaan als je zelf wilt, zolang er maar voldoende ruimte in je vriezer is. 😉

3. Het bespaart je op termijn onwijs veel geld

Er zijn een hoop manieren waarop je veel geld kunt besparen met meal prepping. Geld dat je bijvoorbeeld uit kunt geven aan betere ingrediënten of opzij kunt zetten om te sparen. Welke geldbesparende voordelen brengt meal prepping met zich mee?

  • Voordeliger inkopen en gebruik maken van de aanbiedingen in de supermarkt gaan je veel geld besparen. Als je naar de supermarkt gaat en je ziet dat de broccoli en sperziebonen in de aanbieding zijn, dan kun je hier extra van inkopen.
  • Je minder snel geneigd bent om buiten de deur te eten.
  • Je komt minder vaak in de supermarkt, waardoor je minder snel in de verleiding komt om croissants en chocolade in je mandje te leggen.
  • Je verbruikt minder gas en elektriciteitskosten tijdens het koken.
  • Je wordt niet zo snel meer verleid om een broodje te kopen in de kantine op je werk.

Heb je een paar favoriete gerechten? Knip of print de recepten uit en rouleer ze regelmatig als je een nieuw weekmenu wilt samenstellen. Zo wordt het nog leuker en makkelijker om te koken.

9 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Christa

    Hoi Billy
    Lijkt me super handig zo te gaan koken. Masr blijft het de hele week lekker zo? En diepvries spul kun je niet weer invriezen toch?
    En hoe maak je het weer warm. Magnetron is ook niet echt gezond… kortom nog wel heel wat vragen…

  2. 🐐 Monique

    Beste Billy, wat ik mij afvraag; je maakt deze maaltijden voor vijf dagen. Maar, hoe doe je dat met de houdbaarheid van bijvoorbeeld het ontbijt? Dat fruit ontdooid zodra je het bij de granen doet. Of stop je het geheel in de vriezer? Ik ben altijd bang dat ik er ziek van wordt als het langer dan twee dagen in de koelkast staat. Dank je wel voor je reactie. Groetjes Monique

  3. 🐐 Billy

    Ik heb alle maaltijden in de koelkast bewaard, dat ging prima. Alles was nog vers, lekker en zag er goed uit. Mocht je het niet helemaal vertrouwen, dan kun je altijd de maaltijden voor de laatste dag of 2 dagen invriezen en een dag van tevoren er weer uithalen.

    Opwarmen doe ik altijd in een pan op fornuis (ik heb geen magnetron).  😃

  4. 🐐 Monique

    Dank je wel🤗

  5. 🐐 Saar

    Dank voor de tips Billy! Ik wil het ook graag gaan toepassen, omdat ik altijd in tijdgebrek zit! Wat ik wel al doe is mijn ontbijt voor 2 dagen voorbereiden. Woensdags ben ik altijd vrij, dus zondagavond bereid ik mijn overnight oats voor maandag en dinsdag…en dan woensdag klaarmaken voor de volgende 2 dagen 🙂 Ik doe wel alleen de droge ingrediënten alvast bij elkaar en dan hoef ik in de avond alleen nog maar mijn (haver)melk en diepvriesfruit toe te voegen.

  6. 🐐 Liesbeth

    Hallo Billy, het ziet er heerlijk uit.
    Ik ben geïnspireerd.

  7. 🐐 Jo

    Ik doe een tussenvorm die me ook rust en gezonde maaltijden oplevert: vrijdag een menulijst voor 6 dagen maken. Variëren in snel en wat meer tijd vragend. Zaterdag op de biologische markt en natuurwinkel alle boodschappen daarvoor doen. Door de week niet nadenken en nauwelijks boodschappen. Kiezen waar ik op dat moment tijd en zin in heb. En 6 dagen: 7e dag is restjesdag.

  8. 🐐 gemmie

    hoe hou je dit goed? en wordt die granola dan niet zacht?

  9. 🐐 Billy

    Hoi Gemmie, bij mij zijn alle gerechten goed gebleven. De granola werd wel wat zachter doordat ik het natuurlijk al aan de soja yoghurt had toegevoegd, maar ik vond dat niet zo erg. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de granola pas op de dag zelf toe te voegen.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate

Begroting maken in Excel

Wil je eenvoudig een overzicht maken van je inkomsten & uitgaven? Download dan ons gratis Excel bestand om je op weg te helpen en ontvang ook onze tweewekelijkse nieuwsbrief.
Meer dan 35.000 lezers gingen je voor!

Je gegevens blijven tussen ons. Om de week zullen we je ook onze gezellige nieuwsbrief sturen. Je kunt je altijd uitschrijven. Door op de knop te drukken ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg verwerken volgens onze privacyverklaring. 💛