Wanneer heb je je huis voor het laatst een schoonmaakbeurt gegeven? Het zijn slechts een aantal voorbeelden van de huishoudelijke taken die gedaan moeten worden. Bekijk ons handige schoonmaakrooster die je gaat helpen om je schoonmaaktaken op een rijtje te krijgen.
We zijn niet de enige met een schoonmaakrooster
Daar zijn we ons van bewust. Op het web vind je talloze websites waar je schoonmaakroosters kunt vinden. We hebben ons best gedaan om het rooster zo goed mogelijk toe te passen in je dagelijkse leven.
Er is de nodige tijd én aandacht aan besteed om het zo overzichtelijk en makkelijk te maken, dat het ook echt gebruikt kan worden. Zodat het jou minder tijd en moeite kost om je huis schoon te houden. En daar doen we het voor.
Pas het schoonmaakrooster naar eigen inzicht aan
- Stap 1: Welke huishoudelijke klussen moeten er gedaan worden? In het schoonmaakrooster staan een aantal voorbeeldklusjes die gedaan moeten worden. Verdeel de taken per ruimte om het zo overzichtelijk mogelijk voor jezelf te houden. Bepaal welke taken er in welke ruimte gedaan moeten worden en maak één ruimte per dag schoon.
- Stap 2: Hoe vaak wil je dat iets schoongemaakt wordt? Wil je dat het beddengoed wekelijks verschoont wordt of mag dat eens in de twee weken? Nadat je opgeschreven hebt welke klussen gedaan worden in je huis kun je bepalen hoe vaak je iets wilt schoonmaken.
- Stap 3: Op welke dagen wil je dat deze klusjes gedaan dienen te worden? Waarschijnlijk heb je nu al een dag in de week dat je standaard de was doet of met de stofzuiger door huis gaat. Vul deze dagen dan in op het schoonmaakrooster – dit zijn de dagen dat het jou uitkomt om bepaalde schoonmaak taken in huis uit te voeren. Creëer een schoonmaakrooster die zo fijn mogelijk voor je is, op deze manier zul je merken dat je de klusjes met plezier gaat uitvoeren.
Tips voor het gebruik van het schoonmaakrooster
- Stel het schoonmaakrooster of poetsschema af op jouw of jullie werkdagen. Heb je maandag altijd een enorm drukke dag, dan zou ik die dag lekker vrij laten van het schoonmaken.
- Een fris huis is altijd fijn. Eerder schreven we een artikel met 5 basics voor een schoon huis.
- Gun jezelf meerdere vrije dagen van het schoonmaken. Het is weliswaar fijn om een schoon en fris huis te hebben, maar is het niet prettiger als je niet elke dag in huis aan het boenen bent? In het bestand staan de weekenddagen zaterdag en zondag vrijgelaten, maar pas het gerust naar eigen invulling aan als je hier juist graag wilt schoonmaken.
- Maak het schoonmaakrooster realistisch. Op deze manier zul je je doelen van een schoon huis ook echt bereiken.
- Print het rooster uit en plak het op een zichtbare plek, zodat je er aan herinnerd wordt.
- Houd taken als het aanrecht schoonmaken na gebruik voor vanzelfsprekend. Zo voorkom je dat het takenlijstje op het rooster onuitvoerbaar worden.
- Bekijk ook ons huishoudschema met taken die je per dag, week en per maand kunt uitvoeren.
Download het gratis schoonmaakrooster
Wil je ons makkelijke en overzichtelijke huishoudrooster hebben? Download dan hieronder ons schoonmaakrooster document om je op weg te helpen. Print het rooster gerust uit en hang het op een overzichtelijke plek in huis.
Leukegeit nieuwsbrief 🥑
Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐
10 leuke geiten 🐐🐐
Jullie artikelen inspireren mij altijd weer om de taken in het huishouden met meer plezier te gaan doen. Dank je wel en ik ben fan van jullie.
Het schoonmaakrooster is wel wat simpel van opzet. Als ik in de badkamer alleen maar de toilet en de vloer hoef schoon te maken, dan ben ik wel heel snel klaar….. Maar ik snap dat het een opzet is. Met katten en pubers in huis zal ik maar niet vertellen hoe mijn schema er uit ziet……
Ik werk zelf trouwens met een weekschema, 1 blaadje per dag. De was/afwas, stofzuigen en keuken zijn iedere dag terugkerende zaken. De rest is variabel. Mijn schoonmaakrooster is een leidraad, geen heilig “moeten”.
Dank voor dit handige rooster. Lilian heeft gelijk dat het wel wat simpel van opzet is, maar dat vind ik juist wel fijn. Op deze manier kan ik zelf nog zaken toevoegen die ik belangrijk vind in het huishouden.
Ik gebruik de agenda van Hotmail, ik heb een aparte agenda ‘huishouden’ gemaakt en daar vul ik alle klussen eenmalig op in, met herhaling zo vaak als ik het wil. Op de betreffende dag krijg ik dan een mailtje met de uit te voeren taak. De agenda zet ik op verborgen, zodat je niet elke keer heel het huishouden ziet als je de agenda opent.
Werkt prima.
Pfff ik moet alles altijd elke dag doen, met 3 kids stofzuig en dweil ik al 2 keer per dag. Afwassen soms 4 keer per dag, de wasmachine en droger staat elke dag aan de keuken moet ook elke dag. De badkamer doe ik elke dag en 1 keer per week doe ik de keuken en badkamer. De wc elke dag, afstoffen elke dag de boven verdieping stofzuigen en dweilen 2 keer per week. De ramen om de 6 weken zemen, de gordijnen wassen eens per half jaar.
Leuke tips. Kan het schoonmaakrooster ook via de allernieuwste tips gebruikt worden?
Ik lees net dat als ik stofzuigen ga , dat het tijdswinst geeft om direkt alle ruimten te gaan stofzuigen. Zo ook voor dweilen, stoffen enz. Graag hulp bij een aangepast schoonmaakrooster. Ik kan wat support wel gebruiken. Alvast bedankt.
Ik heb nog geen idee of het schoonmaakschema werkt. Ik heb het net aangepast aan de situaties waar wij in leven en ik ga hem ophangen. Vanavond alleen mijn vriend erop attenderen dat we nu een schema hanteren. We wonen nog maar net samen en daardoor is ons huisje ook één groot achterlopend geheel geworden. Te druk met andere dingen, laten we maar zeggen. Ik begin nu eerst zo met een heerlijk 2 uur durend schoonmaak ritueel en daarna ga ik het schema inschakelen. Ik hoop dat ik over een week kan zeggen dat ons huisje dan nog steeds zo mooi is als het er straks uit komt te zien.
Ik wil jullie ontzettend bedanken. Op de een of andere manier wordt ik na elk bezoekje een stukje positiever en krijg ik er weer zin in!
Liefs Anne
Ik gebruik al jaren een app voor mijn schoonmaakschema. Zo kun je ook je mmaandelijkse en half jaarlijkse klussen goed bijhouden. Geeft heel veel rust voor mezelf enje klikt de aafgewerkte klussen weg. De lijst wordt steeds leger en je vergeet niets.
Hebben jullie ook tips voor een huishouden met kinderen waarbij de partner(man) ploegendiensten loopt? Hij heeft twee keer ochtenddienst (slaapt dan in de middag nog), twee keer middagdienst en twee keer nachtdienst (slaapt overdag). Dus een regelmaat van 10 dagen tegenover ons van 7 dagen. Ik werk zelf van dinsdag t/m vrijdag en merk dat het moeilijk is om iets te willen doen in huis en dan “o ja, hij slaapt” of “o ja kan even niet”
Ben erg benieuwd naar bruikbare tips.
goedendag allemaal
ik volgend jaar in 2022 ga ik verhuizen naar een groter appartement en daar ben ik me aan het voorbereiden om het huishouden onder controle te krijgen
daarom ben ik met een aantal zaken bezig en nu ben ik bezig om een huishoud rooster aan het maken zodat ik makkelijker prioriteiten kan stellen van wat belangrijk van wat er in huis moet gebeuren en ik alle ruimte heb voor hobby’s en het genieten van het leven
ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik dat voor elkaar kan krijgen hoe ik als vrijgezel door het leven ga ik wil heel graag een vrouw in mijn leven hebben waar ik mijn geluk mee kan delen en die mij het leven baanbaar kan maken
ik offer me daar voor op om iemand gelukkig te maken maar ook mezelf
in ieder geval probeer ik van alles uit dat ik het kan overzien dat alles zijn gangetje gaat