Op zoek naar gezonde & betaalbare weekmenu’s? Klik hier...

5 veelgemaakte fouten bij het opruimen van je huis

Maak jij één van deze 5 veelgemaakte fouten bij het opruimen van je huis? Ontdek hoe je deze fouten voorkomt en hoe het je de volgende keer wel lukt om je huis op te ruimen!

Billy van der Gaag

Billy van der Gaag

Oprichter van Leukegeit. Vader, gek op eten - schrijft graag over financiële vrijheid, vegan recepten, groen leven & minimalisme.

Volg Billy: Volg Billy op Instagram

1. Geen afscheid kunnen nemen van spullen

Als je eenmaal begonnen bent met opruimen, dan komt er een moment dat je iets in je handen hebt dat je maar moeilijk los kunt laten. Denk aan een dierbaar sieraad van een oud familielid, een souvenir van een reis waar je met plezier aan terugdenkt of een papieren ketting die je kind voor vaderdag heeft gemaakt. Stuk voor stuk kunnen dit spullen zijn waar je maar moeilijk afscheid van kunt nemen.

Bedenk dat je niet over álle spullen nu een keuze hoeft te maken. Dit kan ook op een later moment. Bewaar de spullen die voor jou het meest waardevol zijn apart in een doos.

Je huis staat vast en zeker nog vol met spullen waar je veel makkelijker een beslissing over kunt nemen.  Ga hiermee aan de slag en laat die waardevolle spullen even voor wat het is.

Begin met het opruimen en minimaliseren van spullen waar je niet blij van wordt of gewoon niet weet wat je er mee aan moet. In de meeste gevallen betekent dit: weg ermee, op naar volgend iemand die er blij van zal worden.

2. Je pakt het opruimen te groot aan

Een andere veelgemaakte fout bij het opruimen van je huis is dat je het project te groot maakt. Je hebt een hele dag uitgetrokken om je huis ondersteboven te halen, maar je raakt al overweldigd aan het idee om te beginnen met opruimen.

Slecht idee als je het mij vraagt! Breek het project huis opruimen op in kleine stappen. Denk aan:

  • Beginnen met het opruimen van één ruimte – zoals eerst het kantoor opruimen, daarna de woonkamer, etc. – net naar gelang je nog zin en energie hebt.
  • Of meer de Marie Kondo methode – verzamel bijvoorbeeld eerst ALLE keukenspullen bij elkaar en kijk wat je wilt houden en wat je weg wilt doen.

Door het opruimen op te breken in kleinere projecten, blijft het overzichtelijk om aan de slag te gaan. Heb je eenmaal één ruimte of één groep spullen opgeruimd? Dan kun je er voor kiezen om of door te gaan of om te stoppen. Dat maakt het een stuk overzichtelijker dan wanneer je alles tegelijk wilt doen.

3. Je hebt geen vaste plek voor je spullen

Ben je regelmatig spullen kwijt? Dan is de kans groot dat je geen vaste (en logische) plek voor deze spullen hebt.

Het is een veelgemaakte fout tijdens het opruimen, maar zo belangrijk om niet uit het oog te verliezen. Geef je spullen na het opruimen een vaste plek. Dit kan zijn:

  • in of op een kast
  • in een lade
  • in de kledingkast
  • papieren in een map/ordner
  • – etc.

Bedenk goed in welke ruimte en kast je je spullen een plekje wilt geven.

Zorg dat je alles wat bij elkaar hoort, ook bij elkaar legt. Dus schoenen bij schoenen, glazen bij glazen in de kast, borden bij borden, tandpasta bij tandpasta en t-shirts bij t-shirts. Door je spullen een vaste plek te geven zorg je dat je je spullen weer eenvoudig terug kunt vinden.

4. Eerst opbergspullen kopen, dan pas beginnen met opruimen

Je was eindelijk van plan om je kelderkast op te gaan ruimen. Voordat je aan de slag gaat, heb je alvast de nodige opbergbakken in huis gehaald, zodat je alle spullen vervolgens een vaste plek kunt geven.

Wacht hier echt mee! Begin eerst met het opruimen en uitzoeken van alle spullen die in de kelderkast staan. Haal daarna pas de opbergbakken in huis. Op deze manier haal je alleen de benodigde opbergbakken in huis, en is er geen ruimte meer vrij in de bakken voor spullen die je in eerste instantie al weg wilde doen.

Kortom – dit is de verkeerde volgorde. Begin eerst met opruimen, daarna pas met inruimen.

5. Je vertoont uitstelgedrag tijdens het opruimen

De verleiding is heel groot om te beginnen met opruimen in een ruimte waar je niet vaak bent – zoals de kelder, zolder of was/logeer/studie/hobbykamer.

Het beginnen met opruimen in een kamer waar het écht nodig is, stel je nog liever even voor je uit. Je hebt geen zin om beslissingen te moeten maken over de keukenspullen of om de kast in je woonkamer uit te gaan pluizen.

Veel mensen zullen zich hier in herkennen, maar bedenk dat deze manier je niet gaat helpen om je huis echt goed op te ruimen. Je vertoont er uitstelgedrag mee, omdat je het echte probleem (de ruimtes waar het echt nodig is en waar je vaak bent) niet onder ogen durft te komen.

Ga in de komende dagen dus aan de slag met het opruimen van een belangrijke ruimte in huis waar je ieder dag bent.

Ook beginnen met minimaliseren?

Begin met het minimaliseren van je spullen en maak je leven simpel – met dit handige stappenplan voor een simpeler leven.
Met behulp van de minimalisme cursus van soChicken bouw je stap voor stap aan een leven dat draait om voldoening, vrijheid, eenvoud en minder spullen.

Leef simpel en ongehaast en richt je op de dingen die jij leuk en belangrijk vindt.

Lees meer en schrijf je direct in…

Wat is jouw veelgemaakte fout tijdens het opruimen?

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

Eén leuke geit 🐐

  1. 🐐 Jo

    Mijn zwakke plek bij opruimen: blijven steken. bv In de boekenkast. Ga ik zitten lezen. Of ‘zwerven’: start is bv verstelmand -> dozen met lappen op zolder -> daarnaast staan de dozen met kampeerspullen etc. Dan heb ik na een paar uur van alles overhoop en niets af.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate