Bekijk mijn bundel met budgetvriendelijke weekmenu’s - lekker, gezond én goedkoop eten. 🥑 Bekijk alles hier!

14 eiwitrijke snacks voor na het sporten

Billy van der GaagNa een intensieve sportsessie is het goed om eiwitten te eten. In dit overzicht deel ik 14 eiwitrijke snacks voor na het sporten. Voor sneller spierherstel, opbouw én minder spierpijn.

Eiwitten aanvullen na het sporten

Als je het net als ik lekker vindt om een rondje hard te lopen, een lesje yoga te volgen of als je een andere intensieve work-out hebt verricht, dan is het goed om na het sporten eiwitten te eten. Tijdens het sporten wordt er veel van je lichaam gevraagd en ontstaan er kleine beschadigingen aan je spieren. Het is dan ook goed om na het sporten eiwitten te eten voor voor sneller spierherstel. Als je tenminste echt intensief hebt gesport, zodat er sprake is van spierschade.

Eiwitrijke snacks voor na het sporten zijn een makkelijke manier om je lichaam snel te laten herstellen na een intensieve work-out. Eiwitten ondersteunen het herstel van de spieren, dragen bij aan de groei van de spieren én zorgen voor minder spierpijn. 💪

In dit eerdere artikel schreef ik al dat je per kilo lichaamsgewicht 0,8 gram aan eiwitten nodig hebt op een dag. Eet je net als geen vis of vlees? Dan gaat het Voedingscentrum uit van rond de 0,9 gram aan plantaardige eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Dit komt omdat plantaardige eiwitten minder essentiële aminozuren bevatten dan dierlijk eiwit. In mijn geval zou ik met mijn 75 kg zo’n 67,5 gram aan plantaardige eiwitten moeten eten op een dag.

Hoog tijd om je een lijst te geven met maar liefst 14 eiwitrijke snacks voor na het sporten. Van zelfgemaakte snacks tot zelfgekocht in de winkel (😛). Zo zit er voor ieder wat wils bij.

14 plantaardige eiwitrijke snacks voor na het sporten

  1. Een volkoren boterham met een laagje pindakaas (of andere notenspread) – ca. 7 gram eiwit
  2. Bakje met 150 gram sojayoghurt en een handje walnoten – ca. 9 gram eiwit
  3. Een vegan proteïne reep met pindakaas en havermout of een reep met walnoten & amandelen (beide zelfgemaakt én superlekker)
  4. Een vegan eiwitshake (deze van Orangefit op basis van erwten vind ik lekker en goed) – 1 schepje bevat maar liefst 20 gram eiwit
  5. Bakje havermoutpap met 45 gram havermout, 50 ml sojamelk en 1 banaan – ca. 8,5 gram eiwit
  6. Handjevol amandelen (20 stuks) – ca. 8 gram eiwit
  7. Kant-en-klare vegaburger, afhankelijk van de grootte en het merk – ca. 12-18 gram eiwit
  8. Notenreep of eiwitreep uit de supermarkt – ca. 10-18 gram eiwit
  9. Tempeh is een echte eiwitbom. Als je aan de slag gaan met deze makkelijk te maken buffalo wings van tempeh dan krijg je alleen uit de tempeh al 22 gram aan eiwitten binnen (per 100 gram).
  10. Een banaan met een laagje pindakaas – goed voor ca. 5-6 gram eiwit
  11. Geroosterde volkoren boterham met een laag hummus en een halve avocado – ca. 7 gram eiwit
  12. Smoothie van sojayoghurt, rood fruit en een handje verse spinazie – ca. 10 gram eiwit
  13. Handjevol noten en een glas sojamelk (200 ml) – ca. 16 gram eiwit
  14. 50 gram quinoa met rozijnen en amandelen – ca. 12 gram eiwitten

Een lijst vol met tips eiwitrijke snack voor na het sporten.  Nu ben ik natuurlijk ook héél benieuwd wat jouw favoriete snack is voor na het sporten. Laat deze zeker achter in een reactie, zodat we elkaar kunnen inspireren. 🙂

Wil je zelf aan de slag met het maken van eiwitrepen? Een tijdje geleden maakte ik onderstaande video waarin ik twee soorten eiwitrepen maak. Het zijn gezonde eiwitrijke snacks geworden die je binnen niet al te lange tijd hebt gemaakt.

Ben je op zoek naar meer eiwitrijke producten? Dan kun je mijn overzicht met producten met veel plantaardige eiwitten waarschijnlijk erg waarderen.

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 45.000 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate