Kinderen in huis - er zijn vaak meer spullen aanwezig, er zijn meer huishoudtaken te doen en er is vaak minder tijd om deze taken uit te voeren. Dit zijn al drie redenen om het huishouden als een goed geolied geheel te laten werken! Iedereen werkt eraan mee op z'n eigen manier, dus ook de kinderen. Maar hoe laat je je kinderen meehelpen in het huishouden?
Samen sta je sterk
Van nature willen kinderen imiteren, ze willen opgroeien, de mensen om hen heen zijn hun grote voorbeelden en ontzettend belangrijk hierin.
Dus, wil jij dat je kind je af en toe meehelpt in het huishouden? Help hem of haar dan ook eens onvoorwaardelijk. Een mooier voorbeeld kan je kind niet krijgen. “We gaan over vijf minuten eten en ik zie dat je dit allemaal nog hebt om op te ruimen, zal ik je even meehelpen met de lego in de mand te doen?” Grote kans dat op een dag dat jijzelf eens niet aan jouw taken toe komt, dit kind zelf de stofzuiger pakt en je zo helpt.
De aandacht op de bezemsteel
Kinderen laten participeren brengt vele voordelen met zich mee, je kunt er dus al vroeg mee beginnen. Jonge kinderen zijn uit zichzelf gemotiveerd in de activiteiten van de opvoeders. Zet maar eens een (kinder)bezem bij een peuter in de ruimte, het zal meteen de aandacht trekken.
Het is goed voor de motorische ontwikkeling. Jonge kinderen zijn volop in de leer om hun eigen lichaam te beheersen, en dat doe je toevallig door te bewegen en veel te herhalen. Komt dat even mooi uit dat er in het huishouden zoveel lichamelijke activiteit is.
Eigen schoonmaakset + kinderen laten meehelpen = goede motivatie
Een eigen hoekje met een bezempje, dweiltje, stoffer en blik, wasrekje, doekje en plantenspuitje laten je kind op speelse wijze kennis maken met het huishouden. En ja, je hebt er later ècht voordeel mee, van al dat geknoei en geëxperimenteer van nu.
Alleen zul je als ouder wat meer geduld moeten oefenen als een kind bijvoorbeeld voor het eerst met een dweil aan de slag gaat, zet die breekbare vazen maar vast aan de kant!
Breng de motivatie terug
Er komt een moment dat die natuurlijke motivatie ineens ver te zoeken is. Een ouder kind heeft de uitvoering van de taak al eigen gemaakt, en zal er juist meer gemotiveerd voor moeten worden. Hierbij gaat de verantwoordelijkheid een grote rol spelen. Het doel van deze activiteiten is niet alleen dat het schoon wordt in huis, juist ook de verbondenheid met de ruimte. Een kind dat trots is op de zelfgeboende glimmende vloer, zal eerder uit zichzelf een doekje pakken als hij per ongeluk iets knoeit. Er ontstaat een natuurlijke zorg voor de omgeving. Iedereen in huis is mede verantwoordelijkheid voor de staat van de leefruimte.
Hoewel het jonge kind nog erg geboeid kan zijn door vaak dezelfde herhaling van activiteit, is het voor het oudere kind belangrijk dat er afwisseling zit in de taken. Sommige taken worden nou eenmaal regelmatig gedaan, bijvoorbeeld systematisch spullen opruimen na gebruik, zo blijft het voor iedereen netjes en overzichtelijk. Andere taken hebben meer afwisseling nodig.
(werk)overleg met je kind
In overleg met het kind kun je afspraken maken over wie wat doet. Je kunt duidelijk uitleggen wat je verwacht en waarom. Niet iedere week dweilen, maar eens in de zoveel tijd. De hoeveelheid taken, hangt geheel van de leeftijd van het kind af en wat jullie zelf verwachten.
Beleef vooral zèlf plezier aan het huishouden en een schoon huis, dan nemen de kinderen dat plezier vanzelf over!
Leukegeit nieuwsbrief 🥑
Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐