Bekijk mijn bundel met budgetvriendelijke weekmenu’s - lekker, gezond én goedkoop eten. 🥑 Bekijk alles hier!

Mijn 6 tips om te ontbijten zonder brood

Billy van der GaagWil je minder koolhydraten eten, heb je last van gluten of wil je gewoon eens wat minder brood eten? Goed nieuws! In dit overzicht heb ik mijn favoriete tips voor ontbijten zonder brood op een rij gezet.

Ontbijten zonder brood – “maar ik hou zo van brood” 🍞

Ik ben een echte broodliefhebber. Als ik zo’n knapperig, versgebakken brood bij de bakker haal dan vinden die sneden brood zijn weg naar mijn mond automatisch. Lekker met een laagje pindakaas of ander broodbeleg. En dus haal ik meestal een iets te gezond en simpel brood, zodat ik er meer vanaf kan blijven. Want zoals mijn oma altijd zei: “Elk pondje gaat door het mondje”. En dus moet ik niet te vaak dit lekkere brood van de bakker in huis halen, want voor je het weet verander ik zelf in een meelbal.

Daarnaast hou ik ook gewoon van de nodige variatie in het ontbijt. En dus verruil ik mijn boterhammen met pindakaas regelmatig in voor een ontbijt zónder brood.

Bekijk hieronder mijn favoriete alternatieven voor ontbijten zonder brood. ⤵️

1. Havermoutpap

Havermoutpap als ontbijt blijft een grote favoriet. En dan het liefst de overnight oats versie. Hoe je dit maakt? Schep 45 gram havermout in een bakje, giet er een scheutje plantaardige melk bij samen met wat diepvriesfruit (💙 blauwe bessen) en wat gemalen lijnzaad. Roer alles door elkaar. Zet het bakje de avond van tevoren in de koelkast en ‘s ochtend haal je je overnight oats uit de koelkast.

De melk is in de havermout getrokken en het fruit is ontdooid. Garneer je havermoutpap met wat walnoten en je ontbijt zonder brood is klaar.

2. Gezonde ontbijtmuffins

Lekker, plantaardig en licht gezoet – mijn recept voor ontbijtmuffins zijn een goed begin van de dag. Deze ontbijtmuffins zijn een heerlijk alternatief om te ontbijten zonder brood. Lekker in afwisseling met een andere variatie op ontbijtjes om doordeweeks te eten.

Eenmaal gebakken, vries je de muffins individueel (of per 2) in en zo haal je ze de avond van tevoren makkelijk uit de vriezer om te kunnen ontdooien. 👍

3. Bananenbrood

Grote favoriet onder de bezoekers op Leukegeit – dit gezonde bananenbrood vol met allemaal lekkers. Naast de nodige bananen vind je in dit bananenbrood ook dadels, havervlokken, maple syup, walnoten en blauwe bessen.

En kun je niet tegen gluten? Vervang het volkorenmeel in het recept dan voor een glutenvrije variant – zoals amandel- of havermeel. Snijd het bananenbrood na het afbakken in dikke plakken en je hebt in de ochtend een stevig ontbijt te pakken. 🍌

4. Fruitbowl met (soja)yoghurt

Als ik de avond ervoor iets teveel heb gegeten dan sla ik ‘s ochtends het ontbijt regelmatig over. Of ik eet een licht ontbijtje. Zoals aardbeien, blauwe bessen en een scheutje sojayoghurt.

Dit ontbijtje zit boordevol vitamine C door de aardbeien en bevat de nodige calcium, magnesium, ijzer, fosfor en vitamine K van de blauwe bessen. Lekker fris en licht op de maag om de dag mee te beginnen.

5. Ontbijtsmoothie

Een lekkere & lobbige groene ontbijtsmoothie – daar kan ik heel blij van worden. Mijn favoriet: een banaan, handjevol verse spinazie en diepvriesfruit, paar blaadjes munt en 100ml sojamelk. Even pureren met een staafmixer of in een blender en klaar ben je. Een ideaal en gezond gifgroen ontbijt. 💚

6. Granola uit de pan

Dit recept voor granola uit de pan is supersnel gemaakt en erg lekker. De ingrediënten zijn voldoende om een week lang van te kunnen ontbijten zonder brood. Voor de meeste ingrediënten hoef je waarschijnlijk de deur niet eens uit. Een verse lading van deze granola is binnen vijf minuten gemaakt in een koekenpan.

Ben je ook geïnteresseerd om vaker te ontbijten zonder brood? Of heb je tips om de dag vaker broodloos te beginnen? Deel jouw tips en reactie hieronder! 😃

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 45.000 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

4 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Lisa

    Fijne tips zo bij elkaar. Je smoothie tip met diepvriesfruit gebruik ik en het granola recept staat ook op m’n lijstje. Alleen beperk ik soja zoveel mogelijk. Als ik lees hoeveel bossen er gekapt worden om soja plantages aan te leggen word ik verdrietig.

  2. 🐐 Annemarie

    Lisa, je hebt het over de bossen die gekapt worden om soja te verbouwen. Dit is inderdaad echt een verschrikking. Die soja wordt echter gebruikt om veevoer van te maken. Dat kleine beetje soja dat wij mensen direct consumeren is geen probleem. Het gaat om de enorme bergen soja die in dieren worden gestopt voor vlees, melk, kaas en eieren. Dat is het werkelijke probleem.

  3. 🐐 Lisa

    Hoi Annemarie, super fijn, je heldere aanvulling. Dank je wel.

  4. 🐐 Billy

    Hi Lisa, Annemarie heeft inderdaad gelijk. Het maken van veevoer en het eten van vlees eten en zuivel zijn de belangrijkste oorzaken van de ontbossing van het regenwoud.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate