Kom je me ook volgen op Instagram? 🙆🏼‍♂️ Volg me hier!

24x troep in huis opruimen

Je let even niet op en ineens slingeren overal spullen in het rond. Die troep in huis opruimen is wat er moet gebeuren. Met deze super snelle tips is jouw huis in een mum van tijd weer opgeruimd. Klaar voor de start, af!

🐐 Dit artikel is geschreven door Daphne.

  1. Probeer alles in een doos of achter een deur te plaatsen. Als het uit het zicht is, lijkt de ruimte een stuk opgeruimder.
  2. Heb je iets uit een la gepakt? Leg het na gebruik weer terug in de la.
  3. Doe zo veel mogelijk spullen weg. Heb je het al een tijdje niet gemist? Dan kan het in de prullenbak of geef het aan iemand weg – dat scheelt weer opruimtijd. Minimaliseren in huis is een heerlijke manier om je leven weer op orde te krijgen.
  4. Woon je met meerdere mensen in huis? Laat daarom iedereen meehelpen om de troep in huis op te ruimen. Ook de allerkleinsten, want jong geleerd is oud gedaan.
  5. Zet op up-tempo muziekje aan en ga razendsnel alle kamers voorbij. Voor je er erg in hebt is je huis weer helemaal aan kant.
  6. Ruim iedere avond voordat je naar bed gaat 10 minuutjes op. De troep in huis opruimen kan in de keuken zijn, maar ook de slaapkamer of de bijkeuken. Zo stapelt het opruimwerk zich niet op.
  7. Gooi alles in een speciale opruimbak en ruim deze op een later tijdstip –als je meer tijd hebt- helemaal op.
  8. Probeer zo min mogelijk bonnetjes, briefjes en kaartjes te bewaren. Niet hoeven opruimen, is natuurlijk nóg sneller.
  9. Vermijd zo veel mogelijk rommellades. Deze plekken uitzoeken is vreselijk en érg tijdrovend.
  10. Heb je gewoon teveel troep in huis? Koop dan een extra kast. Liever een extra meubelstuk, dan overal kleine dingetjes die rondslingeren.
  11. Simpel, maar heel doeltreffend: geef alles een vaste plek in huis.
  12. Koop niet teveel voorraad van bijvoorbeeld tandpasta of afwasmiddel. Waar laat dit allemaal?
  13. Verveel je je? Ga eens een uurtje opruimen! Binnen no time is je huis opgeruimd én is je verveelde gevoel in één klap verdwenen.
  14. Probeer het aangename met het vervelende te combineren. Ga bijvoorbeeld strijken tijdens je favoriete soap.
  15. Laat dingen niet opstapelen, maar begin er meteen aan. Ruim de vaat dus meteen op als de afwasmachine piept.
  16. Plaats rolbakken onder je bed of bank. Dit is een uitkomst als je snel speelgoed van de kinderen moet opruimen.
  17. Doe tijdschriften in cassettes. Dit ziet er een stuk opgeruimder uit.
  18. Wees niet te perfectionistisch. Leven in een huis uit een magazine is onmogelijk, je zal altijd spullen hebben die je dagelijks gebruikt.
  19. Heb je lege statiegeldflessen? Leg deze meteen in de auto of stop ze in je fietstas. Zodra je bij de supermarkt ben, bevrijd je je van deze troepjes zonder extra moeite.
  20. Leer jezelf aan om iedere ochtend je bed op te maken. Dat is alweer een opruimklusje minder.
  21. Laat schoenen niet in de gang staan, maar koop een afsluitbaar schoenenkastje. Uit het zicht staat veel opgeruimder.
  22. Loop je rond in de stad op zoek naar nieuwe kleding? Bedenk je dan dat je kast al uitpuilt! Minder spullen kopen = minder opruimen.
  23. Maak gebruik van verscholen plekjes: achter het gordijn is plek voor bijvoorbeeld een dweil en je stofzuiger past perfect onder de bank.
  24. Heb je echt veel moeite met troep opruimen in huis? Probeer er dan een beetje van te genieten. Dat kleine beetje troep in huis straalt toch ook wat gezelligheid uit.

5 leuke geiten 🐐🐐

  1. 🐐 Hanneke

    Je dweil achter het gordijn?! En onder welke bank past een stofzuiger? tip 23 schrappen?

  2. 🐐 Billy

    Hoi Hanneke, niet onder iedere bank past een stofzuiger, maar wellicht heb je wel ergens anders een plek waar je je stofzuiger kunt opbergen:

    – In de gangkast
    – In de schuur
    – Op zolder (direct een work-out)
    – Of misschien zelfs wel in een keukenkast 😉

    En die dweil achter het gordijn, dat moet wel gaan lukken toch? 😉

  3. 🐐 Femke

    Ik raad het boek Opgeruimd aan van Marie Kondo. Lees dit boek, en je hebt altijd een opgeruimd huis zonder veel tijd erin te hoeven stoppen. Ik was voorheen echt een rommelkont, en door dit boek niet meer!

    Hierboven staan heus goede tips, maar een aantal tips stimuleren het hebben van rotzooi die je niet nodig hebt. Hoe minder spullen je hebt, hoe minder je hoeft op te ruimen! Een extra kast is dan niet nodig.

  4. 🐐 Maartje

    Hier staat de stofzuiger STANDAARD op mijn slaapkamer naast de kast, heb ik deze beneden nodig dan mee naar beneden, daarna weer naar boven en boven ook meteen stofzuigen, en de badkamer elke dag, met drie meiden, een knul, 1 hond, drie katten en een kitten in huis MOET je dit wel doen, om te zorgen dat je geen vlooien en ander ongedierte krijgt, voorkomen is beter als genezen, en elke dag het hondenkussen naar buiten, en per twee weken spuiten met de spuitbus tegen vlooien, scheelt de helft, alles van zijn plek af stofzuigen dweilen GOED laten drogen, dan tussendoor de schuur opruimen wat is blijven liggen, en op zolder het wasgoed strijken, opvouwen en wegbrengen, voor de meiden is er nu ieders een mand waar ik hun wasgoed in opvoew, zo kunnen ze het zelf in de kast stoppen en zijn ze ook NIETs zomaar kwijt, kleinste ruimt uit zichzelf al op als hij naar bed gaat! (en hij is pas 2,5) tuurlijk is het hier overdag een pestzooi van speelgoed, kids en dieren, maar in de avond rond deze tijd (20.00 uur) wasmand pakken in doen en alles op zn plek, dan de wekker een 15 minuten zetten en dan met de mand door het hele huis, de wc en badkamer altijd op donderdag standaard schoonmaken, want in het weekend komt er niets van, en tussendoor elke dag een doekje overal snel overheen en elke dag wceend in de pot spuiten, vaste tijdstippen eten, meteen tijdens het koken afwassen en na het eten METEEN afwassen met de hand en opruimen, en de spelletjes op tafel, even doorspreken wat er allemaal is gebeurd die dag, en of er nog wat op de rol staat, vragen hoe de kamer is, of die nog schoon gemaakt moet worden (oudste doet dit nu uit haar zelf, en het is netjes! en de middelste is nog maar vijf, en daar doe ik voor schoonmaken en opruimen, dr wasgoed wil ze zelf doen) en dan is het 2 – 4 keer per week nog de buitenbeestenboel schoonmaken en elke dag natuurlijk voeren en drinken geven, schoonmaken is elke week met azijn en sopje, en 1x per maand Halamid voor alle onderkomens van de dieren. en een schema hoe of wat, zolang de cijfers goed zijn en er vrijwiilig meegeholpen wordt door de oudste puber mag het gaan zoals het gaat, in mn handjes knijpen! daarnaast in de avond nog de studie verder volgen en zo met regelmaat, rijnheid rust zorgt dit er voor in een gezin alleenstaande ouder, ervoor dat het een beetje mee valt allemaal (de tuin is nog onder constructie, daar heb ik de financiele middelen helaas nog neit voor) en vergeet de administratie niet! Maandag, woensdag en vrijdags wordt deze bekeken, afgehandeld, eventueel ingevoerd in internetbankieren of meteen betaald, en in ordners gestopt, zo voorkom je problemen of je lost ze al op voor ze erger worden. Dit heb ik allemaal geleerd, zelf, toen mensen tegen me gezegd hadden dat ik het nooit alleen zou redden, niet met twee en al helemaal niet met drie, maar KIJK nu eens, we doen het. Ik doe het samen met mn gezin, mede door hier, bepaalde (consuminder en minimalistische) blogs en so chicken, heb ik in drie jaar tijd mijn leven op de rails gekregen, en ja soms maak ik nog wel eens (financiele) foutjes, maar je leert er van en valt terug op wat je kan en wilt, en gaat er voor.

    Dus bij deze bedankt! voor tips tricks en gewoon een goede terug kijk stuk, en dit is een fijne leidraad om mee te starten, want Rome is ook niet in 1 dag gebouwd 😉

    Groetjes,
    Maartje

  5. 🐐 Sandra N

    Wow,Maartje. Met veel plezier heb ik jouw verhaal gelezen. Chapeau!!!

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate