Uitstelgedrag in huis aanpakken met deze 5 handige tips

Vind je het soms ook zo moeilijk om je uitstelgedrag in bedwang te houden? In dit artikel zorgen we ervoor dat je je taken niet meer uitstelt, maar juist aan de slag gaat. Je bent er bijna, niet opgeven. Iedereen heeft namelijk weleens last van uitstelgedrag.

Billy van der Gaag

Billy van der Gaag

Oprichter van Leukegeit. Vader, gek op eten - schrijft graag over financiële vrijheid, vegan recepten, groen leven & minimalisme.

Volg Billy: Volg Billy op Instagram

Ga aan de slag met je uitstelgedrag

Het huishouden is voor veel mensen niet de leukste taak, maar het moet wel gedaan worden. Dit wil je natuurlijk in zo min mogelijk tijd doen. Logisch, want niemand zit toch te wachten om taken die altijd maar vooruit geschoven worden.

Deze 5 handige tips gaan je helpen om je uitstelgedrag in huis aan te pakken en om je timemanagement een boost te geven.

Daar gaan we! 🙂

1. Geef taken die belangrijk zijn prioriteit

De ene taak is belangrijker dan de andere taak. Breng daarom structuur aan in je dag door deze belangrijke taken prioriteit te geven en hiermee te beginnen. Begin de dag door een handjevol dingen (niet meer dan 5) op te schrijven waar je mee aan de slag wilt gaan.  Dit zijn de taken waar jij je die dag mee bezig gaat houden.

Begin als eerste met de belangrijkste taak bovenaan je lijstje en gun jezelf een lekkere kop koffie als je hier klaar mee bent.


Bestel Kom maar op via Bol.com

2. De 25 minuten regel

Ik werk zelf heel productief door een timer van 25 minuten te zetten. Iedere keer als ik begin aan een nieuwe taak, zet ik de timer op 25 minuten en werk gedurende deze tijd gefocust aan de taak.

Als je aan de taak begonnen bent, merk je dat het helemaal niet zo vervelend meer is om ermee bezig te zijn. Nog een voordeel: na die 25 minuten heb je een grote kans dat je de taak hebt afgerond.

Zeg maar dag tegen je uitstelgedrag.

3. Geef jezelf een deadline

Mij helpt het altijd enorm om mezelf een deadline op te leggen. Ik spreek dan met mezelf af dat ik iets aan het einde van de week af wil hebben. Dit laat ik meestal ook aan een aantal mensen in mijn omgeving weten, zodat zij van mijn deadline afweten en ik me bewust ben dat ik de deadline écht wil halen.

4. Breek de taak op in kleine stappen

Kaizen is het magische woord om grote taken op te delen in kleinere taken. Wil je vandaag bijvoorbeeld aan de slag in huis en je administratie op orde brengen, dan is het einddoel een geordende administratie. De volgende stap is om jezelf af te vragen waar je als eerste mee kunt beginnen richting je einddoel. Dit kan al iets zijn zoals het verzamelen van alle financiële papieren.

5. Zorg dat je minder snel afgeleid raakt

Ben je van jezelf snel afgeleid en is dit een belangrijke reden dat je vaak uitstelgedrag vertoont? Zorg dan dat je tijdens het verrichten van een taak niet in de verleiding komt om je Instagram te checken of om op app’jes te reageren. Klap je laptop dicht (of sluit je social media vensters af) en leg je laptop ergens ver weg in een kast. Op deze manier kom je niet snel in de verleiding om je taak uit te stellen.

Aan de slag met je uitstelgedrag – time management

uitstelgedragWil je voor eens en voor altijd afrekenen met je uitstelgedrag? Ga dan aan de slag met de online uitstelgedrag cursus van soChicken. Pak je uitstelgedrag voor eens en voor altijd aan!

Al duizenden mensen hebben hun leven veranderd met deze cursus, en misschien is het ook voor jou de oplossing die je al zo lang zoekt! Lees hier meer over deze populaire cursus…

 

Leukegeit nieuwsbrief 🥑

Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐

Geen zorgen – je gegevens blijven tussen ons.
Als je genoeg van me hebt kun je je op elk moment weer uitschrijven. 😊

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate