Kom je me ook volgen op Instagram? 🙆🏼‍♂️ Volg me hier!

Mijn vegan boodschappenlijst – dit staat er allemaal op mijn lijstje

Billy van der GaagIn dit artikel deel ik mijn vegan boodschappenlijst met je. Een lijst zonder kaas & zuivel, maar mét de nodige peulvruchten, groente, fruit én koekjes. En echt - er zijn tegenwoordig zoveel vegan producten in de supermarkt te vinden. Bekijk hieronder mijn vegan boodschappenlijst.

Grofweg iedere week dezelfde producten

Ik geef direct toe – mijn vegan boodschappenlijst is nooit helemaal hetzelfde. Er wisselt altijd wel iets, dat lijkt me vrij logisch. Qua groente en fruit probeer ik vaak met het seizoen mee te kijken. In de zomer eet ik bijvoorbeeld veel nectarines, perziken, rood fruit, courgette, tomaten en broccoli. In de winter eet ik graag pompoen, zoete aardappel en zie je me vaak de pitten uit mijn mond halen van de mandarijnen en sinaasappels die ik wegwerk.

vegan boodschappenlijst online
Vegan boodschappenlijst, op de Nutrilon van de kleine na. 🙂

Maar grofweg iedere week zorg ik dat ik een lijst met vaste producten in huis haal, zodat ik altijd wel een maaltijd kan maken, en om mijn boodschappenbudget een beetje in bedwang te houden. Want ja – dat was echt wel even nodig zoals je in dit artikel kon lezen.

Krat vol met groente en fruit.

Een lijst die je echt kunt gebruiken

Een aantal producten op mijn vegan boodschappenlijst zijn vast niet nieuw voor je. Dat is ook precies niet de bedoeling. Het is mijn idee om je een lijst te geven die je ook daadwerkelijk kunt gebruiken. Bij het maken van de lijst probeer ik van tevoren (zo goed als) in te schatten hoevaak we de komende week thuis eten en wát we zullen gaan eten.

En als ik echt nog geen idee heb, dan zorg ik dat ik dat ik altijd iets in huis haal wat ik kan maken. Zoals:

  • een zak linzen als basis voor een heerlijke linzensoep
  • diepvriesgroente en een currypasta – beetje rijst erbij en een blik kokosmelk en binnen een half uur staat er iets lekkers op tafel
  • pizzabodem – bedekken met wat restjes groenten, altijd een goed idee
  • simpele pasta met groenten en eventueel wat vegan gehackt of speckblokjes
  • etc.

Mijn vegan boodschappenlijst

Zoals je misschien weet bestel ik de weekboodschappen tegenwoordig online en laat ik het (gratis) thuisbezorgen. Ik vind dit echt een uitkomst. Op deze manier word ik niet verleid om heel veel extra’s te kopen. In de week zelf ga ik meestal nog één of twee keer naar de supermarkt zelf – het ligt er een beetje aan hoe de week loopt.

Om je een idee te geven hoe mijn vegan boodschappenlijst eruit ziet, vind je hieronder wat ik grofweg wekelijks in huis haal. Of er in ieder geval voor zorg dat dit in huis is. ⤵️🍠

  • Groenten – naast de nodige verse groenten voor de avondmaaltijd haal ik ook altijd snackgroenten (wortels en tomaat), een zak verse spinazie en twee zakken salademix (300 gram voor 1 euro bij AH) voor de lunch in huis.
  • Fruit – in de vriezer heb ik altijd diepvries blauwe bessen liggen. Voor in de havermoutpap ‘s ochtends of als tussendoortje. Verder haal ik altijd bananen in huis (lekker met wat pindakaas) en verder kijk ik wat er in het seizoen is – dit varieert van nectarines, kiwi’s tot appels en sinaasappels.
  • Noten en avocado – voor de nodige goede vetten zorg ik dat er altijd een avocado op mijn vegan boodschappenlijst staat, plus ongebrande noten. Zoals een handje ongebrande walnoten door mijn havermoutpap in de ochtend. Ook haal ik regelmatig ongebrande cashewnoten in huis – dit is een goede basis voor een vegan roomsaus.
  • Peulvruchten – zoals blikken zwarte bonen, kidneybonen, kikkererwten, tuinerwten en linzen. Ideaal om te verwerken in een curry, als soep, chili sin carne of om te verwerken in een lekkere vegaburger.
  • Edelgistvlokken (ook wel bekend als nutritional yeast) – een blik edelgistvlokken haal ik bij Ekoplaza, maar ik denk dat steeds meer reguliere supermarkten dit ook verkopen. De smaak van edelgistvlokken is hartig en wordt vaak vergeleken met die van Parmezaanse kaas. Strooi wat vlokken over je pasta, pizza of door de risotto en je hebt een heerlijk vegan alternatief voor Parmezaanse kaas.
  • Tempeh en tofu – ik haal iedere week minimaal 2 blokken tempeh en/of tofu in huis. Beide producten zijn ideaal om veel plantaardige eiwitten binnen te krijgen. In mijn eerdere artikelen deelde ik al hoe je tofu kunt bereiden en hoe je tempeh lekker bereidt🙏
  • Vleesvervangers – er is tegenwoordig zoveel keus in vleesvervangers en ze worden alleen maar beter. Per week schat ik dat ik ongeveer twee avonden een kant-en-klare vleesvervanger eet. Mijn favoriet op dit moment zijn de vegan kipstuckjes van de Vegetarische Slager en de Beyond Meat burger.
  • Granen en aardappelen – bij de maaltijd zorg ik altijd dat ik voldoende rijst/couscous/pasta of (zoete) aardappel eet. Het liefst volkoren producten, zodat je langer volzit. Alleen het ding is – je wil ook dat het lekker wordt en dan vind ik basmatirijst, couscous en pasta toch wel een stuk lekkerder dan de volkoren variant.
  • Plantaardige melk – hier thuis zijn we gek op de havermelk van Oatly en de ongezoete sojamelk van de AH. Ik gebruik plantaardige melk in mijn havermoutpap, door baksels, door het pannenkoekenbeslag (eten we alleen nooit, zou ik vaker moeten doen), in de koffie en om sauzen mee aan te lengen.
  • Koekjes – het een beetje waar ik trek in heb, maar weet in ieder geval dat Speculoos koekjes en Oreo vegan zijn. Dat zijn sowieso mijn favorieten, dus dat komt goed uit. Deze website vind ik zelf handig om te zien welke producten allemaal vegan zijn.
  • Smeersels – voor op brood of bij de borrel zoals hummus, guacamole, dopererwtenspread, vegan filet american en paté en pindakaas. Hier wordt thuis wordt heel veel pindakaas op brood gegeten. 🥜
  • Overig – tahin (pasta van sesamzaadjes) is bij ons thuis favoriet als basis van een dressing, sriracha saus (pittige saus) en gemalen lijnzaad als vervanger voor ei in baksels.

Dit is zo ongeveer mijn vegan boodschappenlijst. Hier en daar zal ik vast nog iets zijn vergeten, maar bovenstaande lijst is grofweg wat ik iedere week in huis haal. Mis je iets op mijn boodschappenlijstje dat er echt op zou moeten, laat het me dan zeker weten.

Wat mag er op jouw boodschappenlijst echt niet ontbreken? 🌮

Aan de slag met mijn tempeh workshop

Ontdek hoe je ieder blok tempeh omtovert tot de ster van je maaltijd in simpele stappen met herkenbaretempeh bereiden workshop ingrediënten. Het ding met tempeh is: je moet het leren bereiden, anders wordt het niets – dat is precies wat ik je ga leren in mijn online workshop! 👌

In de video workshop leer ik je onmisbare basistechnieken waarmee je tempeh kunt gebruiken in al je gerechten. Van tempeh recepten als gehakt en tempeh ribs tot burgers en borrelhapjes. Allemaal simpel te maken, vol eiwitten en met een heerlijke bite. 📹

Lees meer over de workshop…

Eén leuke geit 🐐

  1. 🐐 Maris

    Niet alle oreo koekjes zijn vegan hoor..😕

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate