Hoe maak je een online cursus?

Billy van der GaagIn dit uitgebreide artikel geef ik antwoord op de vraag: "Hoe maak je een online cursus?". Door de vele mogelijkheden lijkt een online cursus maken namelijk erg moeilijk. Ook deel ik mijn persoonlijke uitdagingen die ik heb gehad bij het ontwikkelen van mijn eigen online cursus.

Waarom zou je een online cursus maken?

Op Leukegeit.nl schrijf ik tot op heden weinig over overnemen (zoals in dit artikel over hoe maak je een online cursus?), terwijl ik wel al bijna 10 jaar succesvol mijn inkomen verdien op internet. Wel schrijf ik al de nodige jaren artikelen over onderwerpen die me interesseren – een duurzamer leven, ik deel recepten waar ik blij van word en ik schrijf geregeld over financiën en wonen. Het zijn onderwerpen waar ik graag over schrijf.

Al die jaren van artikelen schrijven heeft er voor gezorgd dat ik maandelijks inmiddels meer dan 250.000 bezoekers op mijn website mag verwelkomen en een nieuwsbrief die ik om de week naar meer dan 45.000 mensen mag sturen. Een getal waar ik ontzettend trots op ben. 🙏

Naast het schrijven van artikelen en het aangaan van samenwerkingen met partners – speelde ik ook al een paar jaar met de gedachten om een eigen online cursus te maken. Waarom?

Voornamelijk vanwege deze drie redenen:

  • Ik wilde een duurzamer businessmodel waar ik minder afhankelijk ben van advertenties. Ik wil dus minder advertenties op mijn website en ik wil meer waarde toevoegen in de vorm van content.
  • het vergroten van mijn inkomen, waardoor er minder advertenties op de website verschijnen en ik een leuke boterham kan verdienen met Leukegeit.nl.
  • met een online cursus kun je je fans meer waarde bieden door dieper op een onderwerp in te gaan. Oftewel, ik kan mijn bezoekers meer helpen met dingen waar zij meer over willen weten.

Inmiddels zijn we een jaar verder en heb ik in deze tijd zowel mijn eBoek Bespaargeit als mijn online tempeh cursus gelanceerd. Wat ben ik blij met alle mooie reacties op het eBoek en de cursus – echt superleuk om te horen hoeveel mensen er al mee aan de slag zijn gegaan.

online cursus maken

Het maken van mijn online cursus ging alleen niet zonder slag of stoot – ik heb de nodige obstakels op de weg gehad. Maar als ik dan kijk wat een online cursus voor mij en mijn bedrijf heeft opgeleverd:

  • Meer zelfvertrouwen – ik merk dat ik zekerder ben geworden over mijn bedrijf en over mijn businessmodel. Hiervoor was het voor mensen altijd een beetje vaag hoe ik nou geld verdiende met mijn bedrijf. Nu is het duidelijk – ik verdien voornamelijk geld uit mijn eigen producten.
  • Ik heb mezelf flink uitgedaagd. Gedachten als: “ik ben niet de beste persoon om hier een online cursus over te maken” of “wie ben ik om te vertellen hoe je dit moet doen?” kwamen regelmatig naar boven. Ik was mezelf voornamelijk aan het saboteren. Iedere keer als dit soort gedachten naar boven kwamen, herinnerde ik mezelf er aan hoeveel ik weet over het product. Daarnaast motiveer ik mezelf met de gedachte dat ik echt veel waarde toe kan voegen.
  • Meer inkomsten uit mijn bedrijf. In de eerste week van de lancering heb ik een paar honderd mensen mogen inspireren om aan de slag te gaan met mijn online cursus en met de tips in mijn eBoek. Dit heeft er direct voor gezorgd dat mijn bedrijf een omzetboots heeft gemaakt. Mijn online cursus blijft vervolgens gewoon te koop en zal de komende tijd voor groeiende inkomsten zorgen in mijn bedrijf.

Hieronder laat ik je dan ook graag zien hoe ik mijn online cursus heb gemaakt. Daarnaast deel ik ook graag de nodige obstakels en persoonlijke uitdagingen die ik heb overwonnen.

Hoe maak je een online cursus? – waar te beginnen

Laten we beginnen met de basis. Waar begin je als je een online cursus wilt maken? Er zijn hiervoor grofweg twee paden te bewandelen:

  • of je maakt je online cursus in eigen beheer – via je eigen website, kost wel iets tijd, maar je hebt alles zelf in de hand.
  • of je maakt gebruik van een bestaand platform – scheelt je tijd, maar je bent minder vrij en stuurt bezoekers van je website weg.

Mijn voorkeur heeft het om het eerste pad te bewandelen. Hieronder laat ik dan ook zien hoe ik te werk ben gegaan.

1. Kies een goede domeinnaam

Het begint allemaal met hosting en een goede domeinnaam. Hoe kies je een goede domeinnaam? Mensen kunnen mijn online cursus volgen via hun eigen leukegeitenstal – oftewel hun digitale leeromgeving.

De naam leukegeitenstal vond ik mooi aansluiten bij mijn bedrijf leukegeit.nl. Dit wordt dus een losse site naast je huidige site. Op deze manier heb je meer vrijheid om de online cursus op een manier te maken hoe jij het zelf wilt hebben.

Kies voor jezelf een toepasselijke naam. Een paar bijvoorbeelden. Heet je website vreemdevis.nl – dan zou je kunnen denken om de volgende domeinnaam te registeren voor je online cursus platform:

    • vreemdevissenstal.nl
    • vreemdeviscursus.nl
    • vreemdevissigeworkshop.nl
    • vreemdevisstick.nl
    • vreemdevisindebijt
    • ….

Afijn – je begrijpt vast wat ik hier bedoel. 😉

Heb je een goede domeinnaam bedacht? Registreer deze naam dan direct en plak er meteen een hostingpakket aan vast. Een hostingpakket is niets meer dan een plekje op het internet waar deze website en de online cursus op kan draaien en die de website in de lucht houdt.

Voor zowel de domeinnaam als hosting beveel ik het bedrijf Xel aan. Bekijk de (WordPress) pakketten die zij aanbieden en kies er één van. Het voordeel is dat je website na aanmelding draait op snelle servers en heb je vragen, dan kun je altijd telefonisch met hen contact opnemen. Wel zo persoonlijk, daar hou ik wel van.

Een hosting is eigenlijk niets meer dan een eigen plekje op het internet waar je bezoekers straks terechtkomen als je website en online cursus is gelanceerd. Zelf werk ik graag met WordPress – een gratis zogenoemd CMS systeem achter een website, dat je in staat stelt om zelf de lessen van de cursus in te zetten. Bekijk hier een overzicht van vele WordPress themes voor online cursussen.

2. Een slot achter de content

Heb je je website voor je eigen online cursus eenmaal up & running, dan is het tijd voor de volgende stap in ‘hoe maak je een online cursus” – namelijk het slotje achter alle content. Ik zal hier voor nu niet teveel over uitweiden, maar door een dienst als Wishlist Member aan te schaffen (het is een WordPress plugin), zorg ik ervoor dat alleen de mensen die de cursus hebben aangeschaft de content van mijn online cursus kunnen bekijken.

Naast het slotje op de content zorgt Wishlist member er onder andere ook voor dat bezoekers zich na betaling kunnen registeren om vervolgens toegang te krijgen tot de online cursus. Deze dienst neemt veel werk voor je uit handen.

3. Betaaldienst kiezen

Een betaaldienst kiezen om je eigen cursus te kunnen verkopen is eigenlijk een piece of cake. Ik maak gebruik van betaaldienst Mollie (één van de grotere betaaldiensten van Nederland). Na registratie kun je heel eenvoudig een betaalverzoek aanmaken.

Stel dat je je online cursus te koop wilt zetten voor 39 euro. Via de knop ‘Betaalverzoek aanmaken’ in Mollie kun je dit heel simpel doen. Je betaalt wel voor iedere handeling wat geld. In mijn geval is dit naast de transactiekosten, 0,25 cent voor een herbruikbare link en 0,25 cent om de bezoeker na succesvolle betaling door te verwijzen naar een speciale pagina.

4. Eindelijk van start met je online cursus

Nu is het zover om van start te gaan met de inhoud in – hoe maak je een online cursus. Heb je eenmaal een idee waar jij veel over weet en waar je van verwacht waar je bezoekers graag over willen weten? Dan is het hoog tijd om hier mee aan de slag te gaan.

En nu? Laten we mijn online tempeh cursus als uitgangspunt nemen. Met pen en papier ben ik gaan schetsen hoe de online cursus in elkaar moet komen te zitten. Maak voor jezelf eerst de verkooppagina van wat je te bieden hebt.

Op de verkooppagina van mijn tempeh cursus laat ik zien wat ik allemaal te bieden heb (of wil gaan bieden – het is maar hoe je het bekijkt). Op deze manier hoop ik potentiële tempeh-liefhebbers er van te overtuigen om aan de slag te gaan met de online cursus.

Nadat de verkooppagina is geschreven ben ik aan de slag gegaan met de inhoud:

  • wat moeten de mensen echt weten over tempeh
  • in hoeveel lessen laat ik de online cursus bestaan
  • wat meer achtergrondinformatie en welke voordelen biedt tempeh t.o.v. andere vleesvervangers
  • welke bereidingen en recepten wil ik graag delen

Zet dit allemaal op papier, werk de lessen uit, maak de bereidingen en test de recepten (proeven, proeven, bijschaven en nog eens proeven) uit en haal het beste in je naar boven. 💪

Om nog meer waarde toe te voegen, wilde ik alle lessen in de online cursus voorzien van handige instructievideo’s. Nu moet ik wel zeggen dat het opnemen van de video’s mij het meeste tijd heeft gekost. Dat is prima – want op deze manier krijgt de bezoeker echt een kijkje in de keuken. Wat mij betreft geven video’s een online cursus dus meer waarde.

Vraag jezelf dus af:

  • wil ik wel of geen video’s erbij produceren?
  • of misschien vind je het wel leuk om audiofragmenten op te nemen – zoals een podcast die alleen door de mensen te beluisteren is die de online cursus hebben aangeschaft
  • welk talent kan ik verder inzetten om de online cursus tot een succes te maken?

Nu is het het tijd voor het bepalen van de prijs van de online cursus. In mijn geval heb ik de prijs pas bepaald, nadat ik de cursus heb afgerond. Sommige mensen bepalen een prijs, voordat ze de online cursus maken. Ik vond het fijn om de prijs pas aan het einde vast te stellen, omdat ik pas aan het einde weet hoe de cursus eruit komt te zien.

Hoe ik grofweg de prijs heb bepaald:

  • de hoeveelheid tijd die ik heb gestoken in het ontwikkelen van de cursus
  • de verschillende unieke bereidingen om tempeh echt lekker te maken (voorzien van instructievideo’s)
  • kijkende naar andere online cursussen en de waarde die zij bieden

5. Het lanceren van de online cursus

Nu je de online cursus hebt gemaakt is tijd om na te denken over de lancering. Tijdens de lancering publiceer je de online cursus voor de hele wereld. Of nou ja – voor de mensen in je doelgroep en die dezelfde taal spreken.

Van tevoren heb ik mijn bezoekers regelmatig via social media en via de nieuwsbrief op de hoogte gehouden dat ik bezig was met deze online cursus. Om de waardering naar mijn vaste bezoekers te uiten, heb ik een speciale korting gegeven in de eerste week van de lancering.

In de periode van de lancering mag je best wat extra promotie maken voor de online cursus. Ik heb in die week tijd twee losse mails verstuurd en het meerdere keren op social media gedeeld. Je mag best wel even laten zien wat je te bieden hebt, na al die moeite die je hierin hebt gestoken. 💛

In dit artikel geef ik antwoord op de vraag: “Hoe maak je een online cursus?”

Een korte samenvatting:

  • waarom ik een online cursus heb gelanceerd (en hoe zelfsabotage mijn grootste vijand was) 😬
  • het allemaal begint met een goede domeinnaam en hosting waar je de cursus op kunt zetten
  • laat ik je zien wat het slotje achter de content voor je doet
  • begin met de verkooppagina van de cursus, zodat je zelf helder krijgt wat je te bieden hebt
  • tips om de inhoud van de cursus vorm te geven
  • het bepalen van de prijs van de online cursus
  • het is zover – de officiële lancering

Nu kan ik natuurlijk nog wel uren over dit onderwerp doorschrijven. Voor nu hoop ik dat ik je een duwtje in de rug heb gegeven om van start te gaan met het maken van een online cursus. Zet kleine stappen en werk naar het doel om de cursus over een paar maanden te kunnen lanceren. You can do it! 💪

Heb jij weleens een online cursus gevolgd of ben je zelf van plan om een online cursus te maken?

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate