Kom je me ook volgen op Instagram? 🙆🏼‍♂️ Volg me hier!

7x Gezonde tussendoortjes

Gezond snacken. Hoe doe je dat toch? Je hebt trek in een ongezonde craving en belandt uiteindelijk met een Twix -of 2- onderuitgezakt op de bank. Dat kan anders. Bekijk onze 7 gezonde tussendoortjes!

🐐 Dit artikel is geschreven door Daphne.

1. What’s up doc?

Ik hoor je denken, “ik ben toch geen konijn?”. Nee, althans dat denk ik niet. Maar wortels zijn wel een goed en vooral vullend tussendoortje als je gezonder wilt gaan leven. Eventueel kun je de wortels dippen in wat guacamole, een frisse hummus of Griekse yoghurt, maar zonder dit is het ook lekker.

Nog een voordeel: bij de supermarkt verkopen ze geschrapte worteltjes in een kant en klaar zakje voor ongeveer één euro, goedkoop én gemakkelijk mee te nemen.

2. Banana ice cream

Toetjes zijn vaak ongezond en wil je een gezondere optie kiezen of maken, dan denk je al snel aan een bakje fruit. Heel lekker allemaal, maar er zijn meer gezondere varianten van bestaande toetjes.

Maak bijvoorbeeld eens heel eenvoudig zelf bananenijs. Breek een banaan zonder schil in 3 stukken en leg ze in een bakje in de vriezer (houd ongeveer 1,5 banaan per persoon aan). Zodra de bananen goed bevroren zijn (na zo’n 4 uur) kun je deze in een blender of met een staafmixer malen, waardoor je de substantie van ijs krijgt. Een veel beter alternatief voor roomijs.

Je kan ook nog ander fruit erdoor doen, bijvoorbeeld aardbeien of frambozen. Volop variatie – en met een banana ice cream heb je écht het idee dat je een ongezond toetje naar binnen hebt gewerkt.

3. Pannenkoekjes – van havermout

Pannenkoeken zijn heerlijk, maar de witte bloem en vaak een dikke laag stroop maken dit niet zo’n gezonde snack. Wist je dat je met pannenkoeken veel kan variëren?

Maak bijvoorbeeld havermout pannenkoeken. Laat hiervoor havermout een halfuurtje wellen in warm water. Als de havermout wat zachter is geworden en opgezwollen is, schep je het mengsel in een pan met een beetje boter of olie. Draai de pannenkoekjes voorzichtig om en je gezonde snack is klaar. Ook handig om mee te nemen.

Meer zin in een zoetere pannenkoek? Prak dan 1 banaan en meng dit met twee eieren. Eventueel kun je hier nog wat honing, kaneel of kokos aan toevoegen. Schep het mengsel in de pan en je hebt een zoeter pannenkoekje. Een beetje agavesiroop doet trouwens wonderen om de pannenkoekjes nog net iets zoeter te maken.

4. Prikkertje als gezond tussendoortje

De bekende kaas en worst prikkertjes zien we regelmatig voorbij komen op verjaardag en daar is helemaal niets mis mee. Combineer stukjes komkommer, kaas, worst, asperges en augurk en prik ze op een stokje. Nu heb je een relatief gezond tussendoortje en het serveert leuk uit.

5. Pure chocolade

Ja, je leest het goed. Chocolade kán een gezond tussendoortje zijn. Maar dan moet je het wel houden bij zeer pure chocolade (vanaf 70% cacao, het liefst zonder toegevoegde suikers) en bij een blokje per dag. Door de ietwat bittere smaak zul je er ook niet teveel van willen eten. Gezond doen met een stukje chocola, wat wil je nog meer! 😉

Nog meer lekkerheid? Bekijk nog meer gezonde tussendoortjes

6. Maak een pizza van fruit

Ik ben dol op fruit, net als op pizza trouwens. Een combinatie is natuurlijk optimaal genieten, maar hoe zie je dat voor je?

De basis voor de fruitpizza is een watermeloen. Snijd de meloen met een mes door het midden en snijd een plak af van ongeveer twee centimeter. Deze plek kun je beleggen met andere stukjes fruit, Griekse yoghurt en andere lekkere toppings zoals stukjes noot, superfoods of wat kaneel.

Snijd de fruitpizza in punten en serveren maar. Ook heel leuk voor een kinderfeestje: een echte zomertraktatie!

7. Lekker bakken

Bananenbrood, ontbijtmuffins, kwarkbrood, gezonde koekjes. Op internet kun je veel recepten hierover vinden. En dat is maar goed ook, want als je zelf aan de slag gaat in de keuken weet je zeker dat er alleen maar echte ingrediënten in jouw baksel gaan.

Vooral bananenbrood en muffins zijn een goede snack om zelf te maken. Als de cake klaar is kun je deze in plakjes snijden en per stuk invriezen. Haal ‘s ochtends een plakje of muffin uit de vriezer en tegen de tijd dat jij zin hebt in een gezond tussendoortje is je snack ontdooit.

Eén leuke geit 🐐

  1. 🐐 vroon

    Eerste actie: je kan niet met een twix of een zak chips onderuit zakken als je ze om te beginnen niet in huis hebt; NIET kopen dus. Pas daarna is het tijd voor bovenstaande tips.

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate