'Hou het gewoon bij!' is een veel gehoorde uitspraak als het gaat over achterstallige (huishoudelijke) klusjes. En hoewel dit gezegde natuurlijk hartstikke waar is, is het moeilijk om structuur te krijgen. Stop de chaos in huis met onze tips en stappenplan en krijg je structuur weer terug.
1. Maak een overzicht van alle taken
Je hebt besloten om vanaf vandaag het huishouden écht bij te gaan houden, zodat je nooit meer in een dag het hele huishouden hoeft te doen en dus meer structuur krijgt. Geweldig, het begin is er! De eerste stap in het stappenplan voor meer structuur is het inventariseren van alle klussen die gedaan moeten worden.
Wat moet iedere week gedaan worden? Welke schoonmaak klussen hoef je slechts eens per maand te doen en dan heb je natuurlijk ook nog de jaarlijkse taken. Probeer deze klusjes uit te schrijven en ze in te delen per frequentie. Schrijf er ook bij hoeveel tijd elke taak kost.
- Lees ook ons artikel hoe je slim en eenvoudig een huishoudschema maakt
2. Maak een goede planning
Nu je weet wat er gedaan moet worden en welke klussen veel of juist weinig tijd kosten, plan je vanaf deze week drie tot vijf (afhankelijk van de grootte van je huis en de hoeveelheid taken die gedaan moeten worden) opruim- en schoonmaakmomenten in.
Schrijf op welke klus je op welk moment wilt gaan doen. Doe dat ook voor de maandelijkse en jaarlijkse klussen. Deze taken zijn vaak groter en kosten meer tijd, daarom is het verstandig om hier een langer moment voor in te plannen. Zorg dat je deze afspraak (met jezelf) niet vergeet, dus schrijf het op de kalender of voer het in in je agenda.
3. Niet uitstellen – ga nú aan de slag
We hebben er al vaak over geschreven: motivatie vinden voor het huishouden. Dat is en blijft een lastig ding. Maar aangezien je expres tijd hebt vrij gepland voor deze taken, is het natuurlijk zonde om deze tijd niet te benutten.
Bedenk hoe fijn het is als je huis schoon en netjes opgeruimd is en je dus je structuur weer terug hebt gevonden. En wat zou je anders met deze tijd doen? Tegelijkertijd is een goede schoonmaakbeurt een effectieve work-out. Geef je zelf dus die spreekwoordelijke schop onder je kont en ga aan de slag! Je hebt een afspraak met jezelf, en afspraken hoor je na te komen. Toch?!
4. Raak niet in paniek
Een onverwachtse zakelijke afspraak, een vriendin die je nodig heeft of een plotseling bezoek aan het ziekenhuis: soms komt er iets tussendoor, waardoor je jouw schoonmaakmoment niet kunt gebruiken. Geen paniek, dat kan iedereen eens overkomen. Het risico is alleen dat hierdoor de hele huishoudelijke planning in de soep loopt en dat je daardoor de handdoek in de ring gooit. Pas daar mee op en voorkom dat door een gemiste afspraak met jezelf, je het hele plan opgeeft.
Beslis hoe belangrijk de schoonmaak taak was (de wc schoonmaken is waarschijnlijk belangrijker dan de vloerkleden uitkloppen en uitwassen) en bepaal of je dit over kan slaan of kan toevoegen aan een ander huishoudelijk moment. En bedenk: juist omdat je het huishouden zo goed bijhoudt, is het minder erg om een moment over te slaan.
Tips voor meer structuur
Na dit stappenplan moet het helemaal goed komen met jouw huishouden! Toch kunnen deze kleine tips je nog dat laatste zetje in de rug geven:
- Iets gepakt of gebruikt? Ruim dit meteen op en haal er even een doekje over, dat scheelt een hoop schoonmaakwerk.
- Leer iedereen in je gezin/huishouden aan om alles op te ruimen nadat iets is gebruikt.
- Tijd over? Ga niet op de bank liggen, maar plan een schoonmaakmoment in. Als je vooruit loopt op je planning, kun je op een ander moment een keertje overslaan.
- Probeer de schoonmaakmomenten op vaste tijdstippen in te plannen, zo komt het in je systeem.
- Wees niet te enthousiast en plan enkel taken in die je ook daadwerkelijk in het tijdsbestek kunt doen.
Leukegeit nieuwsbrief 🥑
Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐
4 leuke geiten 🐐🐐
Fijn dat ik door de tips, die jullie geven, mijn structuur weer kan herwinnen. Ik maakte al lijstjes, hielp niet. Nu knip ik de tijd in deeltjes en het eerste klusje in de badkamer is af. Nu het tot een routine maken. Ik krijg er weer zin in, dankzij jullie aanpak.
Geweldig om te horen Innas dat je weer een beetje structuur in huis hebt gevonden. Keep on going! 🙂
Door mijn burn-out liep het huishouden ook niet meer op wieltjes. Maar door de tips van jullie is de chaos in hoofd en huis veel beter.
Wat heftig Tally! Hopelijk ben je weer de oude, fijn dat onze tips je hebben kunnen helpen voor minder chaos in je hoofd en huis.