De gang geeft de eerste indruk van je huis. De plek waar je na een lange dag werken als eerst in thuis komt. Tijd om de gang weer goed georganiseerd en opgeruimd te krijgen. Zo heb ik het aangepakt - inclusief foto's.
Boek tijd in je agenda
Misschien herken je dit wel: Je stoort je al dagen, weken of zelfs maanden aan de troep in de gang. Alleen de tijd nemen om de gang op te ruimen en te organiseren komt er steeds niet van. Hoe plan je het beste tijd in om aan de slag te gaan?
Voor je gevoel heb je een dag nodig om het project gang aan te pakken. Is dit het geval? De gang opruimen begint met het boeken van tijd in je agenda.
Onze gang was overspoeld met spullen. Schoenen en jassen werden maar neer gegooid en geregeld was iemand iets kwijt. Door een vrij moment in mijn agenda te plannen, had ik besloten om hier ook echt mee aan de slag te gaan.
Lees ook: beter leren plannen – mijn 7 tips
Alles op een hoop gooien
Omdat ik wist dat ik de tijd had, heb ik alle spullen uit de gang op één hoop gegooid in de woonkamer. Alles bij elkaar was het best beschamend hoeveel spullen het waren.
Voor een heel jaar aan seizoenen lagen jassen, schoenen, schoolspullen, tassen, paraplu’s etc. in de gang. Hoe het allemaal gepast heeft was me een raadsel, maar dat het anders moest was me wel duidelijk.
Heb je niet veel tijd, maar wil je toch aan de slag met het opruimen van de gang? Kies er dan voor om het beetje bij beetje aan te pakken. Sorteer bijvoorbeeld eerst alleen de schoenen en ga op een ander moment met de jassen aan de slag.
Kies voor het seizoen
Nadat alles bij elkaar was gegooid is het tijd om alles te sorteren. Breng de spullen die dit seizoen nodig zijn terug naar de gang. Spullen voor de andere seizoenen kunnen naar zolder of naar een andere opslagruimte.
Behalve seizoensitems, lagen er in mijn gang ook genoeg andere spullen tussen die niet in de gang hoorde. Er kwam een tas voor de kringloop en een doos voor afval. Ik vond zelfs een trui terug die ik al een half jaar kwijt was. Alles ging terug naar zijn juiste plek in huis. Zo kwam er orde in de chaos.
Alles op zijn plek
Nadat alles was uitgezocht was het tijd om te kijken hoe alles netjes terug kon worden gezet. Een kleine ruimte opruimen is niet altijd makkelijk. Door een limiet aan mezelf te stellen was het makkelijker om keuzes te maken. Iedereen kreeg een hoeveelheid spullen die in de gang teruggebracht mocht worden.
Zo bleef het aantal beperkt en was er genoeg ruimte voor alles. Ook kregen alle spullen een eigen vaste plek. Het werd zo een stuk makkelijker om spullen op te bergen en terug te vinden.
Zo gedaan
Hoewel ik al weken op keek tegen de gang opruimen was alles met een half uur gedaan. Er bleef tijd genoeg over voor andere klussen die nog gedaan moesten worden.
Grappig hoe ik soms zaken groter in mijn hoofd maak dan ze uiteindelijk zijn. Eenmaal aan de slag valt het hartstikke mee. We komen nu elke dag met rust thuis in ons huis.
Wat vind jij ervan? Heb je ook zin gekregen om aan de slag te gaan met het opruimen van de gang in je huis? Of is er een ander project waar je al weken tegenop kijkt?
Uitstelgedrag aanpakken in huis
Natuurlijk wil je dat. Niet meer uitstellen betekent dat je meer gedaan krijgt en meer gedaan krijgt. En het betekent dat je levenskwaliteit er een stuk op vooruit gaat.
Bekijk de effectieve en populaire uitstelgedrag cursus van onze zus soChicken om te ontdekken hoe je voorgoed van je uitstelgedrag af komt. Lees meer…
Leukegeit nieuwsbrief 🥑
Schrijf je in en blijf om de week op de hoogte van de laatste leukigheid. Meer dan 47.500 mensen gingen je voor! 🐐