Kom je me ook volgen op Instagram? 🙆🏼‍♂️ Volg me hier!

Tips voor beginnende (flexi) vegans – plus recepten om mee te beginnen

Billy van der Gaag"Krijg ik wel genoeg voedingsstoffen binnen?" Of: "waar moet ik beginnen als ik plantaardig wil eten?" Twee veelgehoorde vragen als je vaker plantaardig wilt eten. In dit artikel heb ik de nodige tips verzameld voor beginnende (flexi-)vegans.

Leven en laten leven

Het is soms moeilijk om ergens aan te beginnen. Of omdat je er zelf nog niet aan toe bent of omdat mensen in je directe omgeving soms een sceptische houding aan kunnen nemen. “Is dit weer zo’n nieuw experiment van je, ik geef het je een week.” of “Eet je helemaal geen vlees meer? Oók geen kaas? Waarom zo extreem?”.

Dat snap ik ergens ook wel. Zeker als je graag nieuwe dingen uitprobeert en er vervolgens zo goed als niks meer mee doet. Dan krijg je al snel een stempel van – daar gaan we weer – opgedrukt. Maar onderstaande quote van Michelle Obama vond ik wel toepasselijk:

Just try new things. Don’t be afraid. Step out of your
comfort zones and soar, all right?
Michelle Obama.

Zo is het ook als je wilt beginnen met vegan eten. Misschien wil je gewoon eens een weekje plantaardig eten om het uit te proberen of wil je beginnen met één dierlijk product te vervangen voor een plantaardige variant – zoals koemelk voor plantaardige zuivel. Het is allemaal prima, zolang jij je er goed en happy bij voelt.

Zelf eet ik op dit moment zo’n 90-95% plantaardig. Thuis zo goed als volledig, buiten de deur eet ik af en toe nog wat ei en/of kaas. Voor nu voel ik me hier goed bij, maar ik kan me voorstellen dat ik hier in de toekomst ook mee stop. Ik weet het nog niet. We gaan het zien.

Voordat ik op dit punt terecht kwam dat ik zo goed als volledig plantaardig eet, heb ik natuurlijk ook met de nodige obstakels te maken gehad. Hieronder deel ik graag mijn tips als je wilt beginnen met vegan eten. 🥑

Tips voor beginnende vegans – of voor flexi-vegans

Wil je graag beginnen met vegan eten? Dan ben je hier aan het juiste adres. Ik heb een lijst met tips gemaakt voor beginnende vegans. Of flexi-vegans – wat blijkbaar de term is als je meer plantaardig wilt eten, maar nog niet volledig. 🙆‍♂️

  • Dit is mijn belangrijkste tip: Bedenk waarom je graag (meer) vegan wilt eten. Mijn belangrijkste motivatie is het dierenleed en de opwarming van de aarde (de veehouderij stoot wereldwijd meer broeikasgassen uit dan al het verkeer en vervoer samen). Er zijn nog wel een paar redenen waarom ik zo goed als plantaardig eet, maar dit zijn mijn twee belangrijkste redenen. Door dit in gedachten te houden weet je waar je het voor doet. 💚
  • Pak het klein aan. Begin met het vervangen van de melk in je koffie of havermoutpap voor een plantaardige variant. Zelf ben ik fan van havermelk, maar ook sojamelk is een prima vervanger (bevat  meer eiwitten dan havermelk). Lees ook mijn artikel: Plantaardige alternatieven voor melk. Ben je hier eenmaal aan gewend? Breid je vegan eetpatroon dan steeds een beetje uit. Ik vond het zelf makkelijk om te beginnen met het ontbijt.
  • Zorg dat je kiest voor maaltijden waar veel plantaardige eiwitten in zitten – maaltijden met tempeh en tofu bevatten veel plantaardige eiwitten. Vergelijkbaar met kip. Ben je benieuwd hoe je voldoende plantaardige eiwitten binnenkrijgt? Lees dan zeker mijn eerdere artikel.
  • Uit eten gaan én vegan eten? Kan soms uitdagend zijn (zeker in kleinere plaatsen), maar onmogelijk is het niet. De meeste restaurants hebben vaak zeker wel één of twee vegetarische opties op de kaart staan. Bekijk welke van deze opties makkelijk te veganizen is – dus waar je de kaas, zuivel en ei weg kunt laten. Heb je geen idee? Vraag het dan gewoon in het restaurant, er is vaak meer mogelijk dan je denkt.
  • Eet je nog graag vlees en vis, maar wil je het weleens proberen? Ga dan een weekje zonder vlees en vis, probeer het eens uit. Kijk of het je bevalt en maak die week bijvoorbeeld eens mijn gezonde weekmenu. Helemaal plantaardig en je hebt meteen inspiratie voor een hele week aan eten.
  • Merk je weerstand van de mensen in je omgeving – bijvoorbeeld omdat je nog thuis woont – dan biedt dit artikel wellicht een fijne uitkomst. Ik heb er een aantal tips gegeven als je wilt beginnen met vegetarisch (of vegan) eten, maar de mensen in je omgeving niet. Hopelijk heb je er iets aan.

vegan recepten

Vegan recepten om mee te beginnen

Op mijn blog heb ik de nodige vegan recepten voor je klaarstaan. Vind je dit te overweldigend en weet je niet waar je moet beginnen? Snap ik.

Om je op te weg te helpen deel ik daarom hieronder een aantal heerlijke en makkelijke vegan recepten die eerder op leukegeit.nl zijn verschenen. Het zijn stuk voor stuk recepten die ik vaker heb gemaakt en waar ik nog steeds gek op ben.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Billy van der Gaag (Leukegeit) (@billyvdgaag) op

Wil je het groots aanpakken of begin je klein. Het is allemaal goed. Doe wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt. Ik hoop dat bovenstaande tips je gaan helpen. Heb jij zelf nog aanvullende tips om te beginnen met vegan eten, laat deze dan zeker in een reactie hieronder achter. 💛

Eén leuke geit 🐐

  1. 🐐 Sandra CH

    Wat een goede tips! Vooral de eerste. Als je weet waarom je het doet is het makkelijker om niet in oude gewoontes te vervallen. Want vaak zijn we het zo gewend om een blokje kaas te eten, of een koek te kopen.
    Ik ben nu 2 jaar veganist (na bijna 20 jaar vegetarier te zijn) Ik begon met vervanging, en daarna had ik mezelf als doel gesteld een maand veganistisch te eten en te zien hoe dat ging. Nouja, die maand werd 2 jaar en still going strong 🙂 Ik was vooral bang dat het lastig zou zijn voor anderen, maar gelukkig heb ik een omgeving die me volledig steunt ^^
    Mijn tip: lees verpakkingen als je volledig veganist wil zijn. In de raarste dingen zitten soms dierlijke maar in andere totaal niet. Protip: speculoos is vegan 🙂

Mekker je gezellig mee?

Goed om te weten
Door je reactie te versturen ga je ermee akkoord dat we je gegevens met zorg en liefde verwerken volgens onze privacyverklaring. 🐐

Navigate